Дисертаційне дослідження присвячено проблемі підготовки майбутніх учителів початкових класів до самоосвітньої діяльності з урахуванням вимог компетентнісного підходу у вищому педагогічному навчальному закладі. Здійснено аналіз теоретичних підходів до проблеми підготовки майбутніх учителів початкових класів до самоосвітньої діяльності. Уточнено сутність поняття «самоосвітня діяльність майбутніх учителів початкових класів», «підготовленість до самоосвітньої діяльності». Обґрунтовано структуру самоосвітньої діяльності майбутнього вчителя початкових класів, розроблено та експериментально перевірено модель підготовки майбутніх учителів початкових класів до самоосвітньої діяльності, виявлено критерії та рівні підготовленості майбутніх учителів початкових класів до самоосвітньої діяльності. Визначено організаційно-педагогічні умови та надано практичні рекомендації щодо реалізації моделі підготовки майбутніх учителів початкових класів до самоосвітньої діяльності у практику діяльності вищих педагогічних навчальних закладів.
The thesis is focused on the problems of the training of future primary school teachers to self-education activities to meet the requirements of competency based approach in higher pedagogical university. The essence of the concept of "self-educational activity of future primary school teachers" is clarified. The analysis of the theoretical approaches to the problem of training of future primary school teachers to self-educational activity is done. A model of training of future primary school teachers to self-educational activity as a dynamic and open system has been of teachers and provides an opportunity to continually improve methods and techniques of training and education. The main blocks of the model are: target, substantive block, operational and providing block, evaluation and controlling block. Recommendations on the training of the future primary school teachers to self-educational activity are developed. The model of future primary school teachers training to self-educational activity is implemented in view of the organizational and teaching conditions as a set of objective possibilities, ensuring the successful solution of tasks. The organizational and pedagogical conditions and practical recommendations for the implementation of the model of training of future primary school teachers to self-educational activity are developed.