У науково-дослідній роботі вирішено проблему навчання майбутніх фахівців етнодизайну у вищих мистецьких навчальних закладах. У дисертації представлено: обґрунтування моделі освітнього середовища з етнодизайну на теоретичних засадах вчення В. Вернадського про «живу матерію» біосфери; розробку і експериментальну апробацію методичної системи навчання етнодизайну студентів у вищих мистецьких навчальних закладах з урахуванням концепції Л. Гумільова про етноси як природний і біологічний феномен; положення наукового напряму етнокультурної самоідентифікації особистості.
The research work studies the solution of the future problems with the ethnic design specialists' education in higher art educational establishments. The dissertation represents the following concepts: basic ethnic design study environment models, based on Vernadsky's "living matter" of the biosphere teachings; the development and experimental approbation of the methodical ethnic design study for higher art educational establishments students, taking into consideration L. Humilev's concept of the ethnos as a natural and biological phenomena; scientific direction of the individual ethnic and cultural self-identification.