Дисертація присвячена системному теоретико-експериментальному дослідженню психологічних та соціальних чинників розвитку етнічної самосвідомості в юнацькому віці. Визначено теоретичні підходи до вивчення етнічної самосвідомості особистості та створено теоретичну модель психологічних і соціальних чинників її розвитку в юнацькому віці; структурні компоненти (когнітивний, афективний, конативний), критерії (емоційне ставлення до себе та до інших як суб’єктів певного етносу, усвідомлення себе та інших суб’єктами етнічного розвитку, реалізація етнічності у поведінкових проявах повсякденної життєдіяльності), показники, особливості прояву, рівні (низький, середній, високий), динаміку та чинники – психологічні (етнічна ідентичність та етнічна толерантність) та соціальні (етнічна культура – мова, традиції, релігія, освіта) розвитку етнічної самосвідомості особистості юнацького віку.
Dissertation is devoted to the theoretical and systematic experimental study of psychological and social factors of development of the ethnic identity in adolescence. There is a profound analysis of theoretical foundations to the study of the ethnic selfawareness. The theoretical model of psychological and social factors of the development in adolescence has been presented. The study clarified a range of aspects of selfawareness, which are: its structural components (cognitive, affective, connotative), the criteria of emotional attitude to oneself and others as subjects of a certain ethnicity, the awareness of oneself and others as subjects of the ethnic development, and the implementation of one’s ethnicity in behavioral manifestations of everyday life. Among the other aspects of the ethnic self-awareness there are also performance markers, the levels of its manifestation (low, medium, high) and the dynamic factors of psychological (ethnic identity and ethnic tolerance) and social (ethnic culture – language, tradition, religion, education) development of the ethnic self-awareness in adolescence.