У статті проаналізовано поняття методологія як система принципів і методів формування абстрактно-логічного, категоріально-понятійного апарату, вища форма узагальнення, що розкриває взаємодію об’єкта і суб’єкта пізнання, а також вчення про цю систему. Розглянуті три рівні методологічних знань: філософський; загальнонауковий; конкретно-науковий. Обґрунтовано, що в основі філософського рівня методологічних знань знаходяться універсальні категорії і філософські закони (єдності і "боротьби" протилежностей, заперечення-заперечення, переходу кількісних змін в якісні). Встановлено, що основою методологічних знань які стосуються педагогіки є знання про підходи і уміння їх доцільного використання в педагогічній практиці.
В статье проанализированы понятие методология как система принци-
пов и методов формирования абстрактно-логического, категориально-понятийного ап-парата, высшая форма обобщения, раскрывает взаимодействие объекта и субъекта по-знания, а также учение об этой системе. Рассмотрены три уровня методологических знаний: философский; общенаучный; конкретно-научный. Обосновано, что в основе фило-софского уровня методологических знаний находятся универсальные категории и фило-софские законы (единства и «борьбы» противоположностей, отрицание-отрицания, пе-рехода количественных изменений в качественные). Установлено, что основой методо-логических знаний касающихся педагогики является знание о подходах и умение их целе-сообразного использования в педагогической практике.
The article analyzes the concept of methodology as the principles and methods sys-tem of abstract and logical, categorically conceptual apparatus formation, the highest form of gen-eralization, revealing the interaction of object and subject of knowledge, as well as the doctrine of this system. According to the educational sphere, at the present stage, the objective can be divided into: the requirements of society (in the form of state order) to the training of a specialist and its existing level; the natural conservatism of the state standard and the objective need for the con-stant enrichment and specification of knowledge generated by the dynamism and diversity of the current socio-economic situation; the need for a profound methodological and general theoretical training of the teacher and the need to enhance the practical application of this training. Three lev-els of methodological knowledge are considered: philosophical; general scientific; concrete scien-tific. It is substantiated that the basis of the philosophical level of methodological knowledge are universal categories and philosophical laws (unity and "struggle" of opposites, negation-negation, the transition of quantitative changes to qualitative). It is established that the basis of methodologi-cal knowledge related to pedagogy is the knowledge about approaches and the skills of their ex-pedient use in pedagogical practice.