Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Методологічні аспекти професійної підготовки майбутніх фахівців

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Кільдеров, Дмитро Едуардович
dc.date.accessioned 2023-05-19T09:52:36Z
dc.date.available 2023-05-19T09:52:36Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Кільдеров, Д. Е. Методологічні аспекти професійної підготовки майбутніх фахівців / Д. Е. Кільдеров // Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія : Педагогіка, психологія, філософія : збірник наукових праць. – Київ, 2017. – Вип. 267. – С. 91-96. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/40518
dc.description.abstract У статті проаналізовано поняття методологія як система принципів і методів формування абстрактно-логічного, категоріально-понятійного апарату, вища форма узагальнення, що розкриває взаємодію об’єкта і суб’єкта пізнання, а також вчення про цю систему. Розглянуті три рівні методологічних знань: філософський; загальнонауковий; конкретно-науковий. Обґрунтовано, що в основі філософського рівня методологічних знань знаходяться універсальні категорії і філософські закони (єдності і "боротьби" протилежностей, заперечення-заперечення, переходу кількісних змін в якісні). Встановлено, що основою методологічних знань які стосуються педагогіки є знання про підходи і уміння їх доцільного використання в педагогічній практиці. uk
dc.description.abstract В статье проанализированы понятие методология как система принци- пов и методов формирования абстрактно-логического, категориально-понятийного ап-парата, высшая форма обобщения, раскрывает взаимодействие объекта и субъекта по-знания, а также учение об этой системе. Рассмотрены три уровня методологических знаний: философский; общенаучный; конкретно-научный. Обосновано, что в основе фило-софского уровня методологических знаний находятся универсальные категории и фило-софские законы (единства и «борьбы» противоположностей, отрицание-отрицания, пе-рехода количественных изменений в качественные). Установлено, что основой методо-логических знаний касающихся педагогики является знание о подходах и умение их целе-сообразного использования в педагогической практике. uk
dc.description.abstract The article analyzes the concept of methodology as the principles and methods sys-tem of abstract and logical, categorically conceptual apparatus formation, the highest form of gen-eralization, revealing the interaction of object and subject of knowledge, as well as the doctrine of this system. According to the educational sphere, at the present stage, the objective can be divided into: the requirements of society (in the form of state order) to the training of a specialist and its existing level; the natural conservatism of the state standard and the objective need for the con-stant enrichment and specification of knowledge generated by the dynamism and diversity of the current socio-economic situation; the need for a profound methodological and general theoretical training of the teacher and the need to enhance the practical application of this training. Three lev-els of methodological knowledge are considered: philosophical; general scientific; concrete scien-tific. It is substantiated that the basis of the philosophical level of methodological knowledge are universal categories and philosophical laws (unity and "struggle" of opposites, negation-negation, the transition of quantitative changes to qualitative). It is established that the basis of methodologi-cal knowledge related to pedagogy is the knowledge about approaches and the skills of their ex-pedient use in pedagogical practice. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.subject методологія uk
dc.subject принцип uk
dc.subject підхід uk
dc.subject рівень методологічних знань uk
dc.subject закон uk
dc.subject методология uk
dc.subject подход uk
dc.subject уровень методологических знаний uk
dc.subject methodology uk
dc.subject principle uk
dc.subject approach uk
dc.subject level of methodological knowledge uk
dc.subject law uk
dc.title Методологічні аспекти професійної підготовки майбутніх фахівців uk
dc.title.alternative Методологические аспекты профессиональной подготовке будущих специалистов uk
dc.title.alternative Methodological aspects of professional preparation for future specialists uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 378


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Links Collection

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics