Дисертацію присвячено дослідженню природознавства як освітнього проекту в контексті сучасних трансформацій та тенденцій науки та освіти. Запропоновано модель трансформації системи природничої (на прикладі фізико-математичної) освіти, яка враховує досягнення природничих наук, методології науки та філософії освіти. Наведено аргументи на користь набуття сучасним природознавством характеру трансдисциплінарності, яка означає зміну властивій модерній науці дисциплінарності окремих досліджень. Проаналізовано зміст соціальноособистісних, загальнонаукових та інструментальних компетентностей. Визначено спільні компетентності для студентів природничих спеціальностей, які мають бути сформовані в результаті отримання спеціальної вищої природничої та фізикоматематичної освіти. Розроблено систему філософсько-освітнього знання для студентів природничих та фізико-математичних спеціальностей. Основні інноваційні ідеї цієї системи є обґрунтуванням подолання розриву між природничими та соціогуманітарними науками.
The dissertation is devoted to the research of science as an educational project in the context of contemporary transformations and trends in education. It has been proposed transformation model of the system of natural science education (on the example of modern physical and mathematical education), which takes into account achievements of natural science, methodology of science and philosophy of education. The arguments in
favor of acquirement by contemporary natural science the character of transdisciplinarity, which means an disciplinary change of separate studies that is typical for contemporary science, have been presented. It has been analyzed the content of socio-personal, general scientific and instrumental competencies. There have been determined common competencies for students of natural sciences, which should be formed as a result of receiving special higher natural, physical and mathematical education. The system of philosophical and educational knowledge for students of natural, physical and mathematical specialties has been developed. The main innovative ideas of this system are the justification for bridging the gap between natural and social sciences and humanities.