Виокремлено актуальні проблеми професійної підготовки майбутніх учителів до розвитку кар’єри в дискурсі педагогічної теорії. Обґрунтовано, що у впровадженні стратегічних пріоритетів розвитку педагогічної освіти України важливою є підготовка вчителя, зорієнтованого на реалізацію освітніх реформ та розбудову конкурентної, якісної системи освіти й водночас успішного в реалізації професійних та особистісних цілей, вдалої професійної кар’єри. З’ясовано, що в умовах стандартизації вищої педагогічної освіти підготовка майбутнього вчителя має бути спрямована на формування компетентностей, які уможливлять реалізацію ключових завдань кар’єрного зростання (вибір кар’єри; адаптація до кар’єри; планування кар’єри; зміна (повторний вибір) кар’єри; розвиток кар’єри). Визначено авторську позицію щодо переліку принципів підготовки майбутніх учителів до розвитку професійної кар’єри (соціальна та професійна мобільність студентів; практико-орієнтована підготовка у педагогічному закладі вищої освіти; комунікація та освітньо-професійна рефлексія під час організації освітнього процесу; самоорганізація освітньої та наукової діяльності майбутніх учителів на усіх етапах набуття професії; єдність управління та студентського врядування в освітньому процесі; гнучкість і прогностичність розвитку системи вищої педагогічної освіти; колективного співробітництва (корпоративності). Виокремлено й структуровано педагогічні умови розвитку досліджуваного феномена за трьома блоками (організаційно-методичним; мотиваційно-цільовим; змістовим).
Te article highlights the current issues in the professional training of future teachers to their career development in the discourse of pedagogical theory. Te study substantiates that to implement the strategic priorities of pedagogical education in Ukraine, it is important to train a teacher focused on the implementation of educational reforms and developing a competitive, high-quality education system, and at the same time, to train a teacher who is successful in implementing professional and personal aspirations, successful professional career. It was found that in the context of standardization of higher pedagogical education, future teacher training should be aimed at the competencies development that will enable the implementation of key career goals (career choice; career adaptation; career planning; change (or re-selection) choice) career; career development). Te study reveals the author’s view on the list of principles of future teachers training to professional career development (social and professional mobility of students; real job-oriented training in a pedagogical higher education institution; communication and educational and professional reflection within the educational process; self-organization of educational and scientific activities of the future teachers at all stages of acquiring a profession; unity of management and student governance in the educational process; flexibility and predictability of the development of the system of higher pedagogical education; collaborative cooperation (corporatism). Te article specifies the pedagogical prerequisites for developing the phenomenon under study in three blocks (organizational-methodical; motivational-target; content).