The article focuses on the importance of stablishing positive and trusting relationships between teachers and students in the context of preventing and countering bullying at contemporary schools. It is emphasized that creating the right microclimate at schools and classrooms through building such relationships is one of the most important components of minimizing bullying. A number of studies are highlighted on the relationships among teachers and students and the prevalence of bullying. The main reasons for the reluctance of victims and witnesses to seek help independently in cases of bullying against teachers and other adults are revealed, which confirms the need for active intervention in the course of countering bullying by teachers as central participants in the educational process. Much attention is paid to the communicative competence of the teacher, which is understood by the authors as no less key component of professional competence than knowledge of the instruction subject. The personality traits and behavioural characteristics of teachers are highlighted, which are highly appreciated by students. The study also raises the issue of the low teachers’ initiative regarding active intervention in the bullying process, an attempt is made to highlight the main obstacles in the existing education system, ideas are proposed for their elimination.
В статье акцентируется внимание на важности построения позитивных и доверитель-ных отношений между учителями и учащимися в контексте профилактики и противодействия буллинга в современных школах. Выделяется, что создание надлежащего микроклимата в школе и классе посредством построения благоприятных взаимоотношений является одним из важнейших составляющих минимизации буллинга. Освещается ряд исследований, посвященных взаимосвязи отношений между учителями и учащимися и распространенности буллинга. Раскрываются основные причины нежелания жертв и свидетелей самостоятельно обращаться за помощью в случае столкновения с травлей к учителям и другим взрослым, что подтверждает необходимость активного вмешательства в ход противодействия травли учителями как центральными участниками образовательного процесса. Значительное внимание уделяется коммуникационной компетенции учителя, которая понимается автором как не менее важная составляющей профессиональной компетенции, чем знание предмета преподавания. Выделяются черты личности и особенности поведения учителей, которые высоко оцениваются школьниками. В ходе проведения исследования также поднимается проблема низкой инициативности учителей относительно активного вмешательства в процесс буллинга, делается попытка выделить основные преграды в существующей системе образования, предлагаются идеи касательно их устранения.