Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Рухова активність здобувачів вищої освіти як засіб подолання стресу

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Бишевець, Н. Г.
dc.contributor.author Лазакович, Ю. І.
dc.date.accessioned 2023-05-11T10:31:29Z
dc.date.available 2023-05-11T10:31:29Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Бишевець, Н. Г. Рухова активність здобувачів вищої освіти як засіб подолання стресу / Н. Г. Бишевець, Ю. І. Лазакович // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. – Випуск 4 (163). – С. 47-51. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/40391
dc.description.abstract Здобувачі закладів вищої освіти в останні роки перебувають під посиленою дією стресогенних чинників. Тому важливим напрямком досліджень є оцінка рівня стресу в студентів закладів вищої освіти й визначення ефективності рухової активності як засобу у боротьбі зі стресом. У дослідженні прийняло участь 610 здобувачів вищої освіти з різних регіонів України. Встановлено, що в умовах бойових дій на території країни лише в 12,5 % студентів ЗВО не зафіксовано ознак стресу, 62,8 % з них із помірним та вираженим рівнем стресу потребують корекційних заходів із використанням засобів оздоровчо-рекреаційної рухової активності, спрямованих на адаптацію до стресогенних впливів та подолання стресу, а 24,7 % необхідна допомога психологів. З’ясувалося, що в студентів статистично значуще (p<0,05) переважають фізіологічні ознаки стресу порівняно із інтелектуальними, поведінковими й емоційними ознаками. Доведено статистично значущий (p<0,05) кореляційний зв'язок між заняттями здобувачами вищої освіти оздоровчо-рекреаційною руховою активністю й рівнем прояву в них стресу. uk
dc.description.abstract In recent years, applicants for higher education have been under increased stress factors. It is known that health-improving and recreational motor activity classes contribute to overcoming stress among students of higher educational institutions. This situation exacerbates the issues of purposeful use of means of health-improving and recreational motor activity in the student environment as a means of dealing with stress and requires determining the influence of physical activity on the level of stress among students. The purpose of the study was to determine the effectiveness of the use of means of health-improving and recreational physical activity to overcome the stress of Ukrainian applicants for higher education in the conditions of armed confrontation in the country. The second wave of the study, which lasted from October 13 to December 30, 2022, involved 610 higher education applicants from different regions of Ukraine. It has been established that a significant part of applicants for higher education for the period of the survey was under the increased influence of stress factors, which was aggravated by a decrease in their motor activity. It turned out that physiological signs of stress predominate in students statistically significantly (p<0.05) compared to intellectual, behavioral and emotional signs. It was found that only 12.5% of students of the ZVO did not have signs of stress, 62.8% of them with moderate and severe stress levels need corrective measures using the means of health-improving and recreational motor activity aimed at adapting to stressful effects and overcoming stress, and 24.7% need the help of psychologists. The findings suggest that stress is rampant among higher education applicants. It was confirmed that the manifestation of stress in female students is statistically significant (p<0.05) more intense than in female students. It has been proven that there is a statistically significant (p<0.05) correlation between the occupations of applicants for higher education by health-improving and recreational physical activity and the need for measures to counteract stress. However, now students of higher educational institutions do not fully use the potential of means of health-improving and recreational motor activity, which indicates the need for their purposeful use to prevent and correct stress-associated conditions of higher education applicants. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject Студенти uk
dc.subject стрес uk
dc.subject стан uk
dc.subject рівень uk
dc.subject оздоровчо-рекреаційна рухова активність uk
dc.subject students uk
dc.subject stress uk
dc.subject camp uk
dc.subject rіven uk
dc.subject health-improving and recreational outdoor activity uk
dc.title Рухова активність здобувачів вищої освіти як засіб подолання стресу uk
dc.title.alternative Motor activity of students of higher educational institutions as a means of overcoming stress uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 796:379.8
dc.identifier.doi 10.31392/NPU-nc.series15.2023.04(163).09


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу