У дисертації вперше запропоновано методичні підходи до використання графічного методу як чинника формування предметної компетентності з фізики учнів основної школи у процесі розв’язування фізичних задач. На основі аналізу навчальної програми з фізики визначено елементи графічного методу, оволодіння якими забезпечує підвищення рівнів навчальних досягнень учнів з фізики і чинить вагомий вплив на формування їх предметної компетентності. Вперше запропоновано методичні підходи до реалізації визначених елементів в контексті забезпечення державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів.
First attempt to methodical approach to use the graphical method of physical problem solution, serving as a significant factor of subject competence of secondary school pupils, is presented in dissertation. Elements of graphical solution method are defined based on the analysis of the secondary school physics curriculum. The comprehensive knowledge of these graphical elements provides increased level of pupil achievements in physics and has a significant influence on the formation of subject competence. Also, the methodological approaches to the implementation of certain elements in the context of state requirements to the quality of secondary school education are proposed in the paper, first time.