Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Просвітницько-виховна діяльність земств Полтавської губернії (друга половина ХІХ - початок ХХ століття)

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Кікто, Світлана Михайлівна
dc.date.accessioned 2023-05-09T09:04:52Z
dc.date.available 2023-05-09T09:04:52Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Кікто, Світлана Михайлівна. Просвітницько-виховна діяльність земств Полтавської губернії (друга половина ХІХ - початок ХХ століття) : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки / Кікто Світлана Михайлівна ; наук. керівник Семеновська Лариса Аполлінаріївна ; М-во освіти і науки України, Полтавський нац. пед. ун-т ім. В. Г. Короленка. - Полтава, 2016. - 274 с. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/40300
dc.description.abstract Дисертація є цілісним науковим дослідженням теоретичних ідей і досвіду просвітницько-виховної діяльності земств Полтавської губернії другої половини ХІХ – початку ХХ ст. Проаналізовано ступінь дослідженості проблеми, з’ясовано соціально-економічні передумови й організаційно-педагогічні чинники просвітницько-виховної діяльності земств Полтавської губернії досліджуваного періоду. Обґрунтовано нормативно-правові й теоретичні основи, виявлено специфіку, визначено основні етапи, напрями, форми та методи просвітницько-виховної діяльності земств Полтавської губернії (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.). Розкрито можливості використання прогресивних здобутків земств Полтавської губернії досліджуваного періоду в сучасних умовах інноваційного розвитку освіти України. uk
dc.description.abstract Theoretical ideas are revealed in this thesis for the first time, progressive experience of educational and pedagogical zemstvos’ activity of Poltava province (second half of XIX – beginning of XX century) is scientifically generalized and possibilities of its creative implementation in the context of modernization of the national education are outlined. Social and economic background (the abolition of serfdom; the vigorous activity of public associations for the dissemination of the national ideas and technical science knowledge among the broad segments of the population; the rapid development of agriculture, handicraft trade, handicraft establishments and industrial enterprises; increasing the government attention to the problems of school and professional education development etc.) and organizational and pedagogical factors (the elimination of illiteracy of the population; the desire of educators to rise the pedagogical consciousness of the society; the appearance of fundamental pedagogical works in the national pedagogy; the formation of the national system of formal, non-formal and vocational education etc.) of educational and pedagogical zemstvos' activity of Poltava province (second half of XIX – beginning of XX century) are clarified. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.subject просвітницько-виховна діяльність uk
dc.subject земства Полтавської губернії uk
dc.subject ідеї uk
dc.subject досвід uk
dc.subject навчальні заклади uk
dc.subject освіта uk
dc.subject виховання uk
dc.subject educational and pedagogical activity uk
dc.subject zemstvos of Poltava province uk
dc.subject ideas uk
dc.subject experience uk
dc.subject educational establishments uk
dc.subject education uk
dc.subject upbringing uk
dc.title Просвітницько-виховна діяльність земств Полтавської губернії (друга половина ХІХ - початок ХХ століття) uk
dc.title.alternative Educational and pedagogical zemstvos' activity of Poltava province (second half of XIX – beginning of XX century) uk
dc.type Dissertation uk
dc.identifier.udc 342.25:37(091)(477.53)«18/19»(043.5)


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics