Дисертація є цілісним науковим дослідженням теоретичних ідей і досвіду просвітницько-виховної діяльності земств Полтавської губернії другої половини ХІХ – початку ХХ ст. Проаналізовано ступінь дослідженості проблеми, з’ясовано соціально-економічні передумови й організаційно-педагогічні чинники просвітницько-виховної діяльності земств Полтавської губернії досліджуваного періоду.
Обґрунтовано нормативно-правові й теоретичні основи, виявлено специфіку, визначено основні етапи, напрями, форми та методи просвітницько-виховної діяльності земств Полтавської губернії (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.).
Розкрито можливості використання прогресивних здобутків земств Полтавської губернії досліджуваного періоду в сучасних умовах інноваційного розвитку освіти України.
Theoretical ideas are revealed in this thesis for the first time, progressive experience of educational and pedagogical zemstvos’ activity of Poltava province (second half of XIX – beginning of XX century) is scientifically generalized and possibilities of its creative implementation in the context of modernization of the national education are outlined. Social and economic background (the abolition of serfdom; the vigorous activity of public associations for the dissemination of the national ideas and technical science knowledge among the broad segments of the population; the rapid development of agriculture, handicraft trade, handicraft establishments and industrial enterprises; increasing the government attention to the problems of school and professional education development etc.) and organizational and pedagogical factors (the elimination of illiteracy of the population; the desire of educators to rise the pedagogical consciousness of the society; the appearance of fundamental pedagogical works in the national pedagogy; the formation of the national system of formal, non-formal and vocational education etc.) of educational and pedagogical zemstvos' activity of Poltava province (second half of XIX – beginning of XX century) are clarified.