The article is devoted to the issue of improving the effectiveness of the educational process of student youth based on the use of the concept of "academic integrity" and its application in the educational process. The following research methods were used: analysis of scientific and methodological literature, and a questionnaire survey of students. Several regulatory documents controlling norms and violations of the principles of academic integrity in the field of education were analyzed. In terms of the problems of various educational institutions that arise during the mandatory check of Bachelor's and Master's theses for plagiarism, the opinion of experts in this regard has been considered and analyzed. The definition of the concept of "academic integrity" is given. 157 first- and second-year female students of the Oles Honchar Dnipro National University took part in the questionnaire survey. The students' opinion on deregistration, biased assessment, provision of unreliable information, bribery, and other factors of academic integrity was clarified. The topicality and practicability of the chosen research problem have been proven.
Стаття присвячена питанню покращення ефективності освітнього процесу студентської молоді на основі використання поняття «академічної доброчесності» та задля застосування її в навчальному процесі. Були використані наступні методи дослідження: аналіз науково-методичної, та фахової літератури, проведено анкетне опитування студентів. Проаналізовано низку нормативних документів що регламентують норми та порушення принципів академічної доброчесності у сфері освіти. Розглянуто та проаналізовано думку фахівців щодо проблематики багатьох закладів освіти які виникають при обов’язковій перевірці бакалаврських та магістерських робіт на плагіат. Наведено визначення поняття «академічна доброчесність». В анкетному опитуванні приймало участь 157 студенток Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара, перших та других курсів. З’ясована думка студентів щодо списування, необ’єктивного оцінювання, надання недостовірної інформації, хабарництва та інших чинників академічної доброчесності. Доведено актуальність і доцільність обраної проблеми дослідження.