У статті розкрито актуальність формування сприятливих для здорового способу життя особистісних якостей майбутніх фахівців фізичного виховання і спорту. Розкрито важливі аспекти у формуванні здорового способу життя, наголошено на відповідальності особистості за власне здоров’я як необхідної умови для успішного морального, духовного та фізичного розвитку. Актуалізовано питання щодо створення умов і стимулів для формування здорового способу життя як пріоритетного завдання держави, оскільки це є важливим показником добробуту всього суспільства. З’ясовано, що розвиток сприятливих для здорового способу життя особистісних якостей передбачає формування уявлень у майбутніх фахівців фізичного виховання і спорту про цілісне розуміння здоров’я як явища у гармонійному поєднанні його складових (фізичного, психічного, духовного, соціального здоров’я). Визначено, що такими особистісними якостями є відповідальність, комунікативність, емоційна стійкість, саморегуляція, наполегливість, дисциплінованість, ініціативність, організованість, цілеспрямованість. Наявність таких особистісних якостей майбутніх фахівців фізичного виховання і спорту є запорукою для їх гармонійного розвитку та життєздійнення.
As evidenced by the results of the conducted research, one of the priority tasks of educating future specialists in physical education and sports is the formation of a desire for a healthy lifestyle and the presence of relevant key characteristics of each of the components of health (physical, mental, spiritual, social). Such personal qualities define responsibility as a conscious attitude to duties, requirements and social tasks; communication as a necessary ability to find a common language with other people; emotional stability as the ability to effectively build behavioral strategies; self-regulation as the ability to monitor one's own emotional states and reactions, to resist negative factors; perseverance as readiness to overcome external and internal obstacles and difficulties, possessing the means to achieve the goal; discipline as compliance with social norms and requirements without reminders, control and external pressure, the ability to independently comply with defined rules; initiative as readiness for effective actions in a creative attitude to the surrounding reality; organization as planning and organizing one's own activities in accordance with defined principles and attitudes; purposefulness as a desire to achieve life goals, conscious and active direction of efforts to realize set tasks. The presence of such personal qualities of future specialists in physical education and sports is a guarantee for harmonious development and vitality. Prospects for further research. Work on the formation of personal qualities of future specialists in physical education and sports that are favorable for a healthy lifestyle should be scientifically based and aimed at making young people aware of the value of their own and public health as a resource for the life of an individual and the country as a whole. To implement the task, it is necessary to create conditions for the prevention of dangerous behavior, the development of skills and healthy lifestyle skills, etc.