Метою дослідно-експериментального дослідження стала розробка та апробація комплексу спеціальних вправ, що формують правильну поставу на заняттях фізичним вихованням. Мета конкретизувалася через постановку низки завдань: виявити ступінь порушень постави у студентів першого курсу Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», розробити та апробувати комплекс фізичних вправ, спрямований на корекцію порушень постави, оцінити ефективність роботи щодо формування правильної постави на заняттях з фізичного виховання. Результати дослідження ступеня порушень постави на контрольному етапі свідчать, що кількість студентів експериментальної групи з нормальною поставою збільшилася у процесі цілеспрямованої роботи. Виходячи з результатів первинного дослідження складено комплекс спеціальних фізичних вправ та рухливих ігор, спрямований на корекцію порушень постави студентів у експериментальній групі. У рамках занять з фізичного виховання дозування навантаження здійснювали шляхом зміни темпу, амплітуди, кількості рухів, а також за рахунок обтяження та опору. Після кожного заняття студентам ставилося домашнє завдання, яке вони повинні виконувати самостійно вдома. Спеціальні вправи включалися і різні форми фізкультурної роботи у вузі: на заняттях фізичної культурою, гімнастики до занять, у фізкультхвилинах. Комплекси спеціальних фізичних вправ та рухливих ігор, проведених зі студентами першого курсу на заняттях з фізичного виховання, позитивно вплинули на формування правильної постави.
The purpose of the experimental study was the development and testing of a set of special exercises that form the correct wasp nku in physical education classes at the university. The period of posture formation is quite wide and covers the age up to 18 years. years However, most of the studies devoted to postural disorders are aimed at studying this problem in children of preschool and primary school age, undeservedly avoiding the spread of this problem among student youth. On the one hand, this is due to the fact that at an earlier age, before the appearance of pronounced violations, the process of correction and prevention of posture violations is implemented more effectively, and on the other hand, the complexity of work organization and the low motivation of this category of people to engage in physical education. The goal was concretized through the formulation of a number of tasks: to identify the degree of posture disorders in first-year students, to develop and try a set of physical exercises aimed at correcting posture disorders, evaluate the effectiveness of work on the formation of correct posture for physical education. The study consisted of three stages: ascertaining, formative, control. The results of the study of the degree of posture disorders at the control stage indicate that the number of children in the experimental group with normal posture increased in the process of purposeful work. Based on the results of the primary research, a set of special physical exercises and outdoor games was compiled, aimed at correcting students’ posture disorders in the experimental group. Within the framework of physical culture, the dosing of the load was carried out by changing the tempo, amplitude, number of movements, as well as by burdening and resistance. After each lesson, students were given homework, which they had to do on their own at home. Special exercises were included in various forms of physical culture work at the university: in physical education, gymnastics before classes, in physical education in the classroom, physical education activities for an extended break x. Complexes of special physical exercises and outdoor games, conducted with first-year students in physical culture classes, positively influenced the formation of correct posture.