Фізичне виховання у закладах вищої освіти є невід’ємною частиною формування загальної і професійної культури особистості сучасного фахівця, системи гуманістичного виховання студентської молоді. Заняття з фізичного виховання сприяють оптимізації рухової активності у зазначеного контингенту.
Оптимальна рухова активність сприяє зміцненню здоров’я, функціонуванню серцево-судинної, дихальної та інших систем організму, удосконаленню фізичного розвитку, підвищенню рівня фізичної підготовленості, розумової та фізичної працездатності. В останні роки обсяг фізичної діяльності здобувачів вищої освіти значно знизився. Дефіцит рухової активності негативно впливає на стан здоров’я, функціональний стан систем і аналізаторів, фізичний розвиток та фізичну підготовленість, інтелектуальну діяльність зазначеного контингенту. Одним із дієвих способів підвищення рухової активності здобувачів вищої освіти є залучення їх до систематичних занять тенісом. Мета дослідження: розкрити ефективність занять тенісом у фізичному вихованні здобувачів закладів вищої освіти. Методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення науково-методичної літератури. Результати дослідження. Вивчено ефективність занять тенісом здобувачами закладів вищої освіти на заняттях з фізичного виховання. Висновки. Систематичні заняття тенісом позитивно впливають на фізичний та функціональний стан здобувачів закладів вищої освіти.
The physical education in higher education institutions is an integral part of the formation of the general and professional culture of the modern specialist, the system of humanistic education of students. The main task of physical education in higher education institutions is to preserve and strengthen the health of students during their studies while ensuring an adequate level of their psychophysical readiness for future professional activities. The classes of the physical education contribute to the optimization of motor activity in this contingent. The optimal physical activity promotes health, functioning of the cardiovascular, respiratory and other systems of the body, improvement of physical development, increasing the level of physical fitness, mental and physical performance. In recent years, the volume of physical activity of higher education students has decreased significantly. The lack of physical activity negatively affects the health, functional state of systems and analyzers, physical development and physical fitness, intellectual activity of this contingent. One of the effective ways to increase the motor activity of higher education students is to involve them in systematic tennis lessons. The purpose of the study: to reveal the effectiveness of tennis in the physical education of students of higher education institutions. Research methods: theoretical analysis and generalization of scientific and methodical literature. Results of the research. On the basis of the analysis of scientific and methodical literature the effectiveness of tennis lessons by applicants for higher education in physical education classes was studied. Conclusions. The systematic tennis lessons have a positive effect on the physical and functional state, contribute to the formation of volitional qualities in applicants for higher education.