У дисертації досліджено проблему формування музично-творчого потенціалу підлітків у позаурочній співацькій діяльності. Проведений науковий аналіз філософської, соціологічної, акмеологічної, психолого-педагогічної, мистецтвознавчої літератури дозволив виявити генезис та становлення ключових дефініцій «потенціал», «творчий потенціал», «творчий потенціал особистості». Виявлено специфіку існування потенціалу: дуалістичність (охоплює сукупність можливостей та комплекс здатностей), зумовленість досвідом, ймовірність реалізації, актуалізацію через дію.Наукова новизна дослідження полягає в тому, що уперше розроблена поетапна методика формування музично-творчого потенціалу підлітків у позаурочній співацькій діяльності; розроблена компонентна структура, критерії, показники та рівні сформованості музично-творчого потенціалу підлітків; визначено комплекс принципів та педагогічних умов ефективності процесу формування музично-творчого потенціалу підлітків у позаурочній співацькій діяльності. Уточнено сутність та зміст поняття «музично-творчий потенціал підлітків». Удосконалено методичне забезпечення педагогів-музикантів та вчителів музичного мистецтва для проведення позакласної співацької діяльності. Подальшого розвитку набула методика навчання співу у загальноосвітній школі.
In the dissertation the problem of forming of musical creative potential of teenagers of extracurricular activity of singer is researched. The conducted scientific analysis of philosophical, sociological, acmeologic and music-pedagogical literatures allowed to educe genesis and advancement of general definitions as «potential», «creative potential», «creative potential of personality». The specific of existence of potential is educed: duality (it embraces totality of possibilities and complex of capabilities), conditionality by experience, probability of realization, actualization through the act. The scientific novelty of research consists in that: for the first time the method of forming of musical creative potential of teenagers in the process of extracurricular activity of singer has been developed; the component structure, criteria, indexes and levels of formed of the investigated phenomenon by teenagers had been worked out; the complex of specific principles and pedagogical conditions by effective results of methodology of forming of musical creative potential of teenagers in the process of extracurricular activity of singer are defined; essence and content of the definition of the concept «musical creative potential of teenagers» were specified. The methodical providing of educators and teachers of musical art is improved for realization of extracurricular activity of singer. Methodology of studies of singing at secondary school has been further developed.