Studying the history of the formation and development of the medical education system revealed the peculiarity of its individual stages, the specifics of the economic level of American society, political situation, social needs and culture of formation in a certain period. At each stage, the task of meeting the educational needs of American society was addressed. The article analyzes the state of research of the investigated problem in domestic and foreign scientific sources. It is generalized that the main attention of scientists is focused on the general issues of formation of the medical education system: its beginning, modernization and reform at different stages of development. The historical and pedagogical aspect of studying the system of doctors’ professional training is one of the most important in the research, as it provides an understanding of the achievements or drawbacks of the past. Modern higher medical education in the United States is a unique phenomenon, largely due to its historical development, full of social and economic challenges, and the ability of American government to respond quickly and effectively to the needs of the time. An important milestone in the development of American medical education was the creation of coordinating and monitoring organizations. The National Board of Education was established to coordinate the education system, and the American Medical Association and the Association of American Medical Colleges were established in medical education. This was the beginning of the introduction of educational standards provided in medical schools. Significant changes in the field of higher medical education in the United States started with the publication of a report by A. Flexner, who proposed to reduce the number of medical schools, complicate requirements for admission to medical schools, involve staff and students in research, strengthen state control in licensing medical schools. These Reformation processes became the point of gradual devel-opment of modern American medical education. In the twentieth century, the accumulation of knowledge and the development of medical science contributed to the differentiation of the medical profession in certain subsections.
Дослідження історії становлення й розвитку системи медичної освіти дало змогу виявити своєрідність розвитку її окремих етапів, специфіку, пов’язану з економічним рівнем розвитку американського суспільства, політичною ситуацією, соціальними потребами та культурою становлення в певний період часу. На кожному етапі вирішувалися завдання щодо задоволення освітніх потреб американського суспільства. У статті проаналізовано стан дослідженості окресленої проблеми у вітчизняних і зарубіжних наукових джерелах. Узагальнено, що основну увагу вчених акцентовано на загальних питаннях формування системи медичної освіти, а саме її становленні, модернізації та реформуванні на різних етапах розвитку. Історико-педагогічний аспект вивчення системи професійної підготовки лікарів є одним із найвагоміших у межах дослідження, оскільки він забезпечує осмислення досягнень чи поразок минулого. Сучасна вища медична освіта в США є унікальним явищем здебільшого завдяки історичному розвитку, повному соціально-економічних викликів, і здатності американського правління швидко й ефективно реагувати на потреби того чи іншого часу. Важливими віхами в розвитку американської медичної освіти стало створення координаційних і контролюючих організацій. Для координації системи освіти було засновано Національний комітет із питань освіти, а для координації медичної освіти – Американську медичну асоціацію та Асоціацію американських медичних коледжів. Це стало початком упровадження стандартів освіти, яку надають у медичних навчальних закладах. Суттєві перетворення в галузі вищої медичної освіти США з’явилися з публікацією звіту А. Флекснера, який запропонував знизити кількість медичних шкіл, ускладнити вимоги для вступу до медичних навчальних закладів, залучати працівників і студентів до наукових досліджень, підсилити контроль держави в ліцензуванні медичних навчальних закладів. Ці реформаційні процеси стали точкою поступового розвитку сучасної американської медичної освіти. У ХХ столітті накопичення знань і розвиток медичної науки сприяли диференціації медичної професії на окремі підгалузі.