У статті висвітлено сутність поняття “сертифікація” як нової процедури зовнішнього незалежного оцінювання професійної діяльності педагогічного працівника. Зазначено, що в період реформування сучасної освіти вагомого значення набуває пошук талановитих педагогів та їх мотивація до постійного професійного розвитку. Інструментом такого пошуку є саме сертифікація. Проаналізовано процес змін у період пілотування сертифікації у формі організації та проведення трьох етапів: зовнішнього оцінювання професійних компетентностей педагогічного працівника, що здійснюється шляхом незалежного тестування, самооцінювання та вивчення практичного досвіду роботи. Зауваже-но, що учасниками пілотного проєкту сертифікації педагогічних працівників були вчителі початкових класів. Зазначено, що участь у сертифікації – це залучення до безпечного освітнього середовища для оцінки професійних компетентностей педагога, зокрема вчителя початкової ланки освіти, оскільки за законодавством ця процедура є добровільною. Аргументовано, що в межах дослідження процедура сертифікації розглядається як засіб професійного розвитку вчителів початкових класів. Висвітлено деякі вимоги проведення сертифікації. Проаналізовано результати впровадження зазначеної процедури за останні три роки в регіональному контексті. У роботі висвітлено динаміку участі педагогічних працівників у сертифікації в період із 2019 по 2021 рік. Водночас проведено опитування цільових груп, а саме учасників та експертів сертифікації. Звернено увагу на важливість створення потужних експертних спільнот, а також на те, що брати участь у сертифікації повинні вчителі незалежно від їхнього кваліфікаційного рівня. На основі дослідження порушеної проблеми визначено перспективу подальших наукових розвідок, що полягає у визначенні педагогічних умов, які сприятимуть успішному проходженню вчителем усіх етапів сертифікації як засобу професійного розвитку вчителя початкових класів.
The article highlights the essence of the concept of “certification” as a new procedure for external independent evaluation of teachers’ professional activities. It is noted that in the period of reforming modern education it is important to find talented teachers, motivate them to continuous professional development, and the tool of such a search is certification. The process of changes in the period of pilot certification in the form of organization and conduction of three stages: external evaluation of professional competencies of a teacher, which is carried out through the independent testing, the self-assessment and the study of practical experience. The participants of the pilot project of teachers’ certification were primary school teachers. It is marked that participation in certification is involvement in a safe educational environment for the assessment of professional competencies, in accordance with the law, this procedure is voluntary. Some conditions of certification are highlighted. The results of the implementation of this procedure for the last three years in the regional context are presented. The dynamics of participation of pedagogical workers in certification from 2019 to 2021 is analyzed in the work. At the same time, the target groups were interviewed, namely, participants and certification experts. Attention is drawn to the importance of creating strong expert communities. Prospects for further introduction of certification of pedagogical workers in general secondary education institutions are outlined. Based on the study of this problem, the need to determine the pedagogical conditions that will contribute to the successful completion of all stages of teacher certification is highlighted.