At the present stage of development of higher education, it requires new pedagogical thinking to meet the needs of society for intellectually developed, comprehensively educated and responsible specialists who can work creatively and constructively in constantly changing socio-economic conditions. The teacher is not only a carrier and transmitter of scientific information but is an organizer of the cognitive activities of students, their independent work and scientific creativity. The essential role of mathematics in the integrative approach to the implementation of science and mathematics education requires consistent, thorough and high-quality teaching. The professional competence of higher mathematics teacher at a technical university is the ability to carry out one’s professional activities. The purpose of the article is to substantiate that the main professional competence of a mathematics teacher is the ability not only to acquaint students with the basics of higher mathematics, but also to arouse interest in the discipline, to form mathematical competence of technical university students as an integral part of their general cultural and professional competences, to show the importance of mathematics knowledge and skills. The article identifies the basic competencies that together determine the success of higher mathematics teacher’s educative activities at the technical university. The represented result of questionnaires of first- and fourth-year students of the Instrument-Making Faculty of National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute” show the will of students to solve more problems of applied subjects, to implement independent work on search, development and solving the tasks during practical lessons that concern to future profession.
Вища освіта на сучасному етапі свого розвитку вимагає нового педагогічного мислення для задоволення потреб суспільства в інтелектуально розвинених, освічених і відповідальних фахівцях, здатних конструктивно та творчо працювати в соціально-економічних умовах, що постійно змінюються.Викладач є не лише носієм і передавачем наукової інформації, а й організатором пізнавальної діяльності студентів, їхньої самостійної роботи, наукової творчості. Суттєва роль математики в інтегративному підході до реалізації природничо-математичної освіти вимагає послідовного, ґрунтовного, якісного її викладання. Професійна компетентність викладача вищої математики в технічному університеті – це здатність до здійснення своєї професійної діяльності. Мета статті – обґрунтувати, що основна професійна компетентність викладача математики полягає в умінні не тільки познайомити студентів з основами вищої математики, а й викликати зацікавленість до предмета, сформувати математичну компетентність студентів технічного університету як невід’ємний складник їхньої загальнокультурної і професійної компетентності, а також показати значимість математичних знань і вмінь. У статті визначені базові компетентності, які в сукупності визначають успіх викладацької діяльності викладача вищої математики в технічному університеті. Наведено результати анкетування студентів I та IV курсів приладобудівного факультету Національного технічного університету України “Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського”, яке свідчить про бажання студентів на практичних заняттях із вищої математики більше розв’язувати задачі прикладної тематики, проводити самостійну роботу з пошуку, розроблення та розв’язку задач, що стосуються майбутньої професії.