У статті розглядаються питання, пов’язані з впливом української народної фізичної культури на стан фізичної підготовленості здобувачів вищої освіти. Для досягнення мети дослідження в роботі застосовувалися такі методи: аналіз архівних матеріалів, науково-педагогічної літератури, літературних джерел з історії фізкультурно-спортивного руху; педагогічне спостереження; анкетування, опитування; педагогічний експеримент; педагогічне тестування; методи математичної статистики.
Дослідження проводилося на базі Комунального закладу “Харківська гуманітарно-педагогічна академія” Харківської обласної ради. У дослідженні взяли участь 40 здобувачів вищої освіти, з яких були сформовані дві групи підлітків по 20 осіб у кожній: експериментальна (311 м, 411 м) та контрольна (311 ф, 411 ф).
Педагогічне дослідження проводилося для діагностики стану фізичної підготовленості здобувачів вищої освіти III–IV курсів у таких видах змагань, як біг на 30 м, біг на 300 м, човниковий біг 4×9 м, вистрибування, нахил уперед. Контрольні випробування проводилися на початку та наприкінці дослідження. Кожна група працювала за окремою програмою впродовж 9 місяців. Контрольна група дотримувалася традиційної програми з фізичного виховання в закладах вищої освіти, а в експериментальній групі було запроваджено комплекс українських народних ігор і забав, що були спрямовані на розвиток рухових здібностей. Результати дослідження показали, що розроблений комплекс українських народних ігор та забав значною мірою позитивно впливає на процес фізичної підготовки здобувачів вищої освіти. Експериментальна група, яка використовувала у своїх заняттях розроблений нами комплекс, покращила показники рівня фізичної підготовленості. Натомість контрольна група, яка займалася за звичайною програмою, зрушень у бік покращення у фізичному стані майже не виявила. Перспективи подальших досліджень передбачають розроблення нових комплексів українських народних ігор і забав для підвищення майстерності та формування рухових здібностей здобувачів вищої освіти. Проблема оптимізації навчального процесу здобувачів вищої освіти потребує подальшого аналізу й дослідження.
The article considers issues related to the influence of Ukrainian folk physical culture on the state of physical fitness of higher education students. To achieve the goal of the study, the following methods were used: analysis of archival materials, scientific and pedagogical literature, literary sources on the history of physical culture and sports movement; pedagogical observation; questionnaires, surveys; pedagogical experiment; pedagogical testing; methods of mathematical statistics. The study was conducted on the basis of the Municipal Institution “Kharkiv Humanitarian and Pedagogical Academy” of the Kharkiv Regional Council. The study involved 40 applicants for higher education, from which two groups of adolescents were formed, 20 people each: experimental (311 м, 411 м) and control (311 ф, 411 ф). Pedagogical research was conducted to diagnose the state of physical fitness of higher education students III–IV courses in such types of competitions as running 30 m, running 300 m, shuttle running 4×9 m, jumping, leaning forward. Control tests were performed at the beginning and end of the study. Each group worked on a separate program for 9 months. The control group followed the traditional program of physical education in higher education institutions, and the experimental group introduced a set of Ukrainian folk games and entertainment aimed at developing motor skills.
The results of the study showed that the developed complex of Ukrainian folk games and entertainments has a significant positive effect on the process of physical training of higher education. The experimental group, which used the complex devel-oped by us in their classes, improved the indicators of the level of physical fitness. On the other hand, the control group, which was engaged in the usual program, showed almost no progress towards improvement in physical condition. Prospects for further research include the development of new complexes of Ukrainian folk games and entertainment to improve skills and motor skills of higher education. The problem of optimizing the educational process of higher education seekers needs further analysis and research.