Розглядається проблема сім’ї як суттєвий чинник, що забезпечує розв’язання складних виховних завдань. Охарактеризовано суттєві тенденції, виклики та проблеми сучасної сім’ї. Проаналізовано причини, що спонукають сучасну
українську сім’ю до моральної деградації. Особливу увагу закцентовано на важливості і необхідності використання педагогічних порад та ідей Василя
Сухомлинського в становленні високоморальної сім’ї. З’ясовано, що проблема підготовки юнаків і дівчат до подружнього життя посідає одне із ключових місць у педагогічній системі видатного педагога; розкривається вирішальна роль батьківської сім’ї у вихованні сім’янина. Важливе місце відведено педагогічним думкам і порадам Василя Сухомлинського щодо виховання жінки-матері та чоловіка-батька. Підготувати наших синів та дочок до високої місії батька-чоловіка та жінки-матері – це одне з найважливіших, найважчих і найтонших завдань виховання. Видатний педагог окреслює й аксіологічне ядро української сім’ї. У статті аналізуються психологічні аспекти педагогічної просвіти батьків, яка покладена в основу “Батьківської
педагогіки”. Недооцінка ролі сім’ї, як одного з найважливіших суспільно-виховних інституцій, є причиною виникнення негативних процесів, які підривають моральні засади української державності. У статті наголошується, що використання порад Василя Сухомлинського щодо виховання жінки-матері та чоловіка-батька – це ключ до подолання негативних тенденцій, які переживає сучасна українська сім’я.
Зроблено висновок, що сім’я – це той суспільний інститут, без якого ні школа, ні держава не можуть упоратися з найтоншими, найскладнішими завданнями становлення людини. З’ясовано, що в умовах становлення суверенної української держави, гуманізації освіти України зростає роль сім’ї як психологічного, комунікативного осередку, осередку організації відпочинку, зміцнення здоров’я людини. Без сім’ї жодна людина не відчуває себе повною мірою щасливою.
The article deals with the problem of a family as an essential factor that ensures the solution of complex educational problems. Significant tendencies, challenges and problems of the modern family are characterized. The reasons that motivate a modern Ukrainian family to moral degradation are analyzed. Particular attention is paid to the importance of the need to use pedagogical advice and ideas of Vasyl Sukhomlynsky in
the formation of a high moral family. It was found that the problem of preparing young men and women for married life occupies one of the key places in the pedagogical system of the outstanding teacher, reveals the crucial role of the parental family in the upbringing of a family man. An important place is given to the pedagogical thoughts and advice of Vasyl Suckomlynsky on raising a woman-mother and a man-father. Preparing our sons and daughters for the high mission of a father-man and a woman-mother is one of the most important, most difficult and subtlest tasks of education. The outstanding pedagogue outlines the axiological core of the Ukrainian family. The psychological aspects of pedagogical education which is the basis of “Parental pedagogy”, are analyzed in the article. Understimation of the role of the family as one of the most important socio-political institutions is the cause of the negative processes that undermine the moral foundations of Ukrainian statehood. The article emphasizes that the use of Vasyl Suckomlynsky’s advice on raising a woman-mother and a man-father is the way to overcome the negative tendencies that the modern Ukrainian family experiences. It is concluded that the family is a social institution without which neither school nor state can cope with the subtlest, most
difficult tasks of human development. It was found that in the conditions of formation of the sovereign Ukrainian state, humanization of education of Ukraine the role of a family as the psychological, communicative centre of the organization of rest, strengthening of human health grows. Without a family no one feels completely happy.