Статтю присвячено обґрунтуванню сутності проблеми мовної освіти іноземних студентів в умовах ЗВО України. Здійснено аналіз наукових джерел із зазначеного питання. Досліджено наявні дефініції терміна «іноземний студент» у науковому доробку вчених і нормативно-правовій базі України, встановлено основні відмінності в змісті цих понять. Проаналізовано низку вітчизняних законодавчих документів у контексті мовної освіти іноземних громадян в Україні, а саме: Закон України “Про освіту”, “Про вищу освіту”, Постанову КМУ № 729 від 12 вересня 2018 року “Питання здобуття вищої освіти деякими категоріями осіб”, Наказ Міністерства освіти і науки України № 343 “Щодо надання освітніх послуг іноземцям”, Концепцію мовної
освіти в Україні, якими визначаються правові й організаційні основи освіти іноземних громадян в умовах ЗВО України, незалежно від напряму підготовки і ступеня освіти.
Детально розглянуто мету та зміст мовної освіти іноземних студентів. Визначено, що основна мета навчання іноземців української мови реалізується в практичних (комунікативних), навчальних і виховних завданнях. Окреслені завдання підлягають реалізації тільки за умови досягнення іноземною молоддю певного рівня володіння мовою, тобто очевидною є пріоритетність комунікативної мети навчання іноземних студентів. Ця мета досягається шляхом формування у здобувачів освіти необхідних мовних і мовленнєвих навичок читання, аудіювання, говоріння та письма.
Таким чином, мовна підготовка іноземних студентів спрямована на формування їхньої професійно-комунікативної компетентності. Зазначено, що забезпечення професійно орієнтованої мовної освіти в українських ЗВО передбачає необхідну підготовку на двох рівнях мовної освіти іноземних громадян: базовому та професійно орієнтованому, на кожному з яких відкриваються певні можливості для реалізації спеціальних мовних компетентностей.
The article is devoted to substantiation of the essence of the problem of language education of foreign students in the conditions of free education of Ukraine. Reflection of scientific sources on the specified issue is carried out. The existing definitions of the term “foreign student” in the scientific achievements of scientists and the legal framework
of Ukraine are studied; the main differences in the essence of these concepts are established. A number of domestic legislative documents in the context of language education of foreign citizens in Ukraine are analyzed, namely: Laws of Ukraine “On
Education”, “On Higher Education”, Resolution of the Cabinet of Ministers No. 729 of September 12, 2018 “Issues of higher education by certain categories of persons”, Order Ministry of Education and Science of Ukraine No. 343 “On the provision of educational services to foreigners”, the Concept of language education in Ukraine. They lay the legal and organizational foundations for the education of foreign citizens in the conditions of free economic relations of Ukraine, regardless of the direction of training and level of education.
The purpose and content of language education of foreign students are considered in detail within the framework of this publication. The main purpose of teaching foreigners the Ukrainian language is realized in practical (communicative), educational and upbringing tasks. The outlined tasks should be implemented only if foreign youth achieve a certain level of language proficiency, the priority of the communicative goal of teaching foreign students is obvious. This goal is achieved by developing in students the necessary language and speech skills of reading, listening, speaking and writing. Thus, language training of foreign students is aimed at forming their professional and communicative competence. It is noted that the provision of professionally oriented language education in Ukrainian free educational institutions provides the necessary training at two levels of language education of foreign citizens: basic and vocational-oriented, each of which
opens certain opportunities for special language competencies.