У статті акцентується увага на педагогічній майстерності вихователя як важливому чиннику організації освітнього процесу у закладі дошкільної освіти, що передбачає досягнення найвищих результатів (гармонійний і максимальний розвиток особистості дитини) за найменших часових затрат. З’ясовано пряму залежність фахової компетентності вихователя від правильного добору методів та прийомів його професійного впливу на вихованців. Зазначено, що розвитку педагогічної майстерності вихователя сприяють такі форми взаємодії з дітьми, за яких
він створює творчу атмосферу, не нав’язує дошкільникам своєї думки, а виявляє повагу до будь-яких їхніх висловлювань. У зв’язку з цим стверджено, що у своїй роботі висококваліфікований педагог використовує цілий арсенал необхідних форм і засобів задля ефективного налагодження творчого навчально-виховного процесу, спонукаючи тим самим дошкільнят до самостійної пошукової діяльності.
Виокремлено основні бар’єри розвитку педагогічної майстерності вихователя (страх, психологічна інерція) та основні умови їхнього подолання: підвищення рівня методичної роботи в закладі дошкільної освіти, самоосвіта і саморозвиток самого вихователя. Увиразнено дієвість у розвитку педагогічної майстерності вихователя принципу діяльнісного навчання, що ґрунтується на творчому пошукові шляхів розв’язання проблемних ситуацій у професійній діяльності та сприяє підвищенню його фахового рівня. Висвітлено специфіку традиційних (методичні семінари, педагогічні читання, інтерактивні тренінги, тематичні диспути, засідання творчої групи) і нетрадиційних (тека самоосвіти, ринг педагогічної майстерності, панорама
творчих задумів, п’ятихвилинка майстерності, семінари-паралелі та дзеркальні перегляди) форм, засобів і прийомів методичної роботи закладу дошкільної освіти, що сприяють підвищенню педагогічної майстерності вихователів.
In the article, the author lays emphasis on the pedagogical skills of the teacher, as an important factor in organizing the educational process in a preschool educational institution which involves achieving the highest results (harmonious and maximum development of the child’s personality) at the lowest time cost. The author has found out the direct dependence of the professional competence of the teacher on the correct choice of methods and techniques of his professional influence on pupils. It has been noted that in his work, a highly qualified teacher uses a whole arsenal of necessary forms and tools for the effective establishment of the creative educational process, encouraging preschoolers to independent search activities. The author has singled out the main barriers to the development of pedagogical skills of the teacher (fear, psychological inertia) and the main conditions for overcoming them: increasing the level of methodical work in preschool educational institutions, self-education and self-development of the teacher. The effectiveness of the principle of activity learning in the development of pedagogical skills of the teacher has been emphasized, which is based on the creative search for ways to solve problem situations in professional activities and contributes to improvement of his professional level. The author has determined the specifics of traditional (methodical seminars, pedagogical readings, interactive trainings, thematic debates, creative group meetings) and non-traditional (self-education folder, ring of pedagogical skills, panorama
of creative ideas, five minutes’ break of skills, seminars-parallels and mirror views, forms and mirror reviews) forms, means and methods of methodical work of the preschool educational institution which help to improve the pedagogical skills of teachers.