У роботі розглянуто питання організації вивчення фізики іноземними студентами у закладах вищої освіти України на технічних спеціальностях у разі проведення навчання англійською мовою. З метою подолання основних складнощів у навчанні студентів-іноземців (комунікаційно-лінгвістичних, психологічних, розбіжностей рівня базової підготовки іноземців з пререквізитними вимогами дисципліни тощо) розроблено підхід до модернізації методики проведення практичних занять з фізики, який поєднує у собі використання активного методу навчання із залученням цифрових інструментів. Задіяно такі прийоми активного методу навчання, як взаємний обмін питаннями та відповідями між викладачем та студентами, обговорення, дискусія тощо. Проведене дослідження показало, що понад 60% іноземних студентів мають труднощі з вербальним (усним) спілкуванням на іноземній
(англійській) мові, проте добре сприймають матеріал у письмовій формі. З огляду на цей фактор ми збільшили обсяг візуальної форми подачі навчальної інформації, яку вдалось реалізувати завдяки використанню цифрових інструментів під час дистанційного навчання, пов’язаного з карантинними обмеженнями. Здійснено комплексний підхід до відбору цифрових інструментів різного призначення: віртуальні середовища для організації навчального процесу, сервіси відеоконференцій з функціями демонстрації екрана, чату та коментування, а також віртуальні інтерактивні дошки для проведення занять, інструменти для перевірки знань тощо. Нами запропоновано використання блочної структури практичного заняття з фізики з чітким структуруванням етапів розв’язування задач. Про ефективність розробленого підходу до модернізації методики проведення практичних занять з фізики свідчить позитивна динаміка активізації участі студентів на практичних заняттях через передачу вербальної інформації у текстовому та візуальному форматі, а також підвищення рівня успішності.
The paper considers the issue of organization of teaching physics to foreign students in higher education institutions of Ukraine at technical specialties in English language.
In order to overcome the main difficulties in teaching foreign students (communication and linguistic barrier, psychological barrier, differences between the basic training of foreign students and the discipline prerequisites, etc.), the approach to modernization of methods of conducting practical classes in physics is developed, which combines the use of active teaching methods with digital learning tools. Techniques of active teaching such as mutual exchange of questions and answers between the teacher and students, discussion, etc. are involved. The research has shown that more than 60% of students have difficulty
with verbal (oral) communication in foreign (English) language, but they are well receptive to written material. Therefore, we have increased the part of visual presentation of educational information, which has been realized by means of use of digital
tools during distance learning related to quarantine restrictions. Complex approach to the selection of digital tools for various purposes is made: virtual environments for organizing the learning process, video conference services with functions of screen demonstration, chat, annotation and interactive whiteboards for conducting classes, testing tools for evaluating knowledge, etc. The block structure of a practical class in physics with highlighted stages of solving problems is offered. The effectiveness of the developed methodological approach is evidenced by the positive dynamics of students’ participation
in active communication in practical classes through the transmission of verbal information in textual and visual format, as well as by the positive dynamics of students’ marks.