Дисертаційне дослідження присвячено цілісному історико-педагогічному аналізу процесу становлення і розвитку змісту та методики навчання географії розумово відсталих учнів (20-ті рр. ХХ – початок ХХІ століття). Виділено та науково обґрунтовано основні періоди та етапи становлення й розвитку географічної освіти розумово відсталих учнів в Україні. Визначено суспільно-політичні, соціально-економічні та організаційно-педагогічні чинники, що впливали на розвиток теорії та практики навчання географії дітей цієї категорії у кожний виділений період. Виявлено тенденції, особливості та суперечності географічного змісту в навчанні розумово відсталих учнів у виокремлені періоди. Зʼясовано особливості викладання методики географії у спеціальній школі й окреслено перспективні шляхи її подальшого вдосконалення. Висвітлено внесок українських дефектологів у розвиток шкільної географічної освіти розумово відсталих учнів.
The thesis is devoted to holistic historical and pedagogical analysis of process of formation and development of the content and methods of teaching Geography for mentally retarded pupils (20th of the XX – the beginning of the XXI century). Archival materials, regulations and instructions of institutions for special education (curricula, training programs, manuals); pedagogical periodical press; works of scientists defectologists (monographs, collections of scientific papers, relevant perspective theses)
are analyzed in mentioned chronological framework.