У статті розглянуто проблему формування художньо-творчої толерантності майбутніх педагогів-музикантів у процесі диригентсько-хорової підготовки. Досліджено основні державні вимоги щодо професійної підготовки майбутніх педагогів, де актуалізовано необхідність виховання особистості з активною толерантною позицією зі стійкими соціальними та моральними переконаннями. Визначено, що в основі формування толерантності майбутніх педагогів-музикантів є музичне мистецтво з художньо-творчим спрямування освітнього середовища. Проаналізовано сутність поняття у філософських, психолого-педагогічних та мистецтвознавчих наукових джерелах. Досліджено особливості формування художньо-творчої толерантності майбутніх педагогів-музикантів у процесі диригентсько-хорової підготовки. Визначено, що формування толерантності засобами мистецтва ґрунтується на розумінні
особливостей різних культурних регіонів та взаємодії з їх митцями. Досліджено педагогічний потенціал процесу диригентського-хорової підготовки у формуванні художньо-творчої толерантності майбутніх педагогів-музикантів. Визначено основні інтегральні характеристики толерантного педагога. Розглянуто поняття “художня освіченість”, “асертивність”, “художня ментальність”. Досліджено методи та прийоми формування художньо-творчої толерантності майбутніх педагогів-музикантів у процесі диригентсько-хорової підготовки. Запропоновано використання
художньо-творчих методів (метод створення художнього контексту, метод моделювання художньо-творчого процесу), методів інтерпретації музичного твору, що сприяють формуванню стабільного інтересу до мистецтва, мотивації до активної творчої діяльності та толерантного ставлення до мистецьких явищ загалом. Визначено, що використання розглянутих методів сприятливо відобразиться на процесі соціалізації особистості, в колективній діяльності та сприятиме вихованню поваги до інших думок, визнанні рівності та багатоманітності мистецьких явищ. Визначено, що перспективами майбутніх досліджень можуть стати науковий аналіз видів, способів та методів формування художньо-творчої толерантності майбутніх педагогів-музикантів у процесі диригентсько-хорової підготовки та їх
впровадження в освітній процес закладів вищої освіти.
The article considers the problem of formation of artistic and creative tolerance of future teachers-musicians in the process of conducting and choral training. The basic state requirements for professional training of future teachers are studied, where the necessity of educating a person with an active tolerant position with stable social and moral convictions is actualized. It is determined that the basis of the formation of tolerance of future teachers-musicians is the art of music with artistic and creative direction of the educational environment. The essence of the concept in philosophical, psychological-pedagogical and art-scientific scientific sources is analyzed. Peculiarities of formation of artistic and creative tolerance of future teachers-musicians in
the process of conducting and choral training are investigated. It is determined that the formation of tolerance by means of art is based on understanding the peculiarities of different cultural regions and interaction with their artists. The pedagogical potential of the process of conducting and choral training in the formation of artistic and creative tolerance of future music teachers has been studied. The main integral characteristics of a tolerant teacher are determined. The concepts of “artistic education”, “assertiveness”, “artistic mentality” are considered. Methods and techniques of formation of artistic and creative tolerance of future teachers-musicians in the process of conducting and choral training are investigated. The use of artistic and creative methods (method of creating artistic context, method of modeling artistic and creative process), methods of interpreting a musical work that promote a stable interest in art, motivation for active creativity and tolerance
for artistic phenomena in general. It is determined that the use of these methods will have a positive impact on the socialization of the individual, in collective activities and will promote the education of respect for other opinions, recognition of equality and diversity of artistic phenomena. It is determined that the prospects of future research can be a scientific analysis of types, methods and techniques of forming artistic and creative tolerance of future music teachers in the process of conducting and choral training and their implementation in the educational process of higher education.