У дисертації розглянуто проблему формування адаптивної готовності майбутніх учителів музики до диригентсько-хорової діяльності, де означений феномен трактується як складна інтегративна особистісна якість, що характеризується стійкою фаховою спрямованістю на здійснення педагогічної роботи, позитивним ставленням до музично-естетичного розвитку школярів, наявністю фахово необхідних знань, умінь і навичок, певного практичного досвіду роботи з хоровим колективом, що забезпечує успішне творче самовиявлення. Визначено критерії, показники й рівні сформованості адаптивної готовності майбутніх учителів музики. Розроблено методи та прийоми навчальної роботи студентів під керівництвом тьютора, які сприяють формуванню в них адаптивної готовності.
The research considers the problem of formation of the adaptive preparedness of future music teachers for conductor’s and choral activities where the defined phenomenon is treated as a complex integrated personal quality, characterized by a persistent professional direction for the professional implementation of pedagogical work, positive attitude to musical and aesthetic development of students, availability of necessary professional knowledge and skills, specific practical experience for working with choirs, providing the successful creative self-expression. The criteria, indicators and the equal formation for the adaptive preparedness of future teachers of music have been developed. The methods and techniques for training the students under the guidance of a tutor which contribute to the formation of their adaptive preparedness have also been developed.