У дисертації висвітлюються результати дослідження проблеми соціальнофункціонального управління загальноосвітнім навчальним закладом, які інтегрують теоретичні засади, сутність та особливості умов їх реалізації, економічне підгрунтя та організаційно-педагогічні основи управління. Розроблено та реалізовано концепцію соціально-функціональнолго управління ЗНЗ, яка полягає у соціалізації класичних управлінських функцій (вироблення та прийняття управлінського рішення, організація, регулювання та коригування, облік і контроль), забезпеченні умов їх реалізації, спрямуванні на кінцевий результат, тобто соціалізацію освіченої, культурної, конкурентоздатної особистості учня. У пошуковому процесі окреслено пріоритетні наукові підходи до соціально-функціонального управління загальноосвітнім навчальним закладом (діалектичний, системний, сенергетичний, інформаційний, компетентнісний), реалізація яких забезпечує позитивні результати соціально-функціонального управління його діяльністю.
The dissertation presents the research findings on the methodology in the social and functional management of a comprehensive educational institution. The findings integrate theoretical foundations with practical implementation approaches, economic background, as well as the organizational and pedagogical postulates of management. The author has developed and implemented a conception of social and functional management of a comprehensive educational institution; it is based on the socialization of classic management functions (the development and implementation of a management decision; organization, regulation, correction, review and audit), management facilitation methods, end-result orientation, i.e. the socialization of an educated, cultured, competitive personality of a schooler. The research involves a number of scientific approaches to the social and functional management of a comprehensive educational institution (dialectic, systemic, synergetic, informational, competence-oriented). It is argued that the application of these approaches yields positive results.