На основі теоретичного аналізу та емпіричного дослідження показано вплив комп’ютерних ігор на розвиток творчих здібностей старших дошкільників, визначено теоретичні підходи до її вивчення, обґрунтовано критерії (творча легкість, творча оригінальність, творча гнучкість, творча продуктивність, творча уява), показники та рівні (дуже високий, високий, середній, низький, дуже низький) розвитку творчих здібностей старших дошкільників. Виявлено переважання середнього та низького рівнів розвитку та гендерні відмінності розвитку творчих здібностей старших дошкільників. Теоретично обґрунтовано психолого-педагогічні умови ефективного застосування комп’ютерних ігор з метою розвитку творчих здібностей старших дошкільників. Розроблено і апробовано модель та програму розвитку творчих здібностей старших дошкільників засобами комп’ютерних ігор (циклічні, логічні, пригодницькі, стратегічні, покрокових стратегій), підібраних відповідно до критеріїв творчих здібностей, доведено ефективність та необхідність впровадження авторської програми в практику роботи закладів дошкільної освіти. Розроблено методичні рекомендації батькам, психологам та працівникам закладів дошкільної освіти щодо розвитку творчих здібностей старших дошкільників засобами комп’ютерних ігор. У результаті експериментальної роботи підтверджено ефективність запропонованої програми і доведено доцільність її використання в закладах дошкільної освіти для дітей старшого дошкільного віку.
On the basis of theoretical analysis and empirical research, the influence of computer games on the development of creative abilities in senior preschool children by the means of computer games. The theoretical approaches for the study have been determined, the criteria (creative ease, creative originality, creative flexibility, creative productivity, creative imagination), indicators and levels (very high, high, average, low, very low) of development of creative skills in senior preschool children have been substantiated. The study has revealed the prevalence of middle and low levels of development and gender differences in the development of creative abilities in senior preschool children. The psychological and pedagogical conditions for the effective usage of computer games in order to develop the creative abilities in senior preschool children have been theoretically substantiated. The model of the program for the development of creative abilities in senior preschool children by the means of computer games (arcade, logical, adventure, strategy, turn-based strategy), selected according to the criteria of creative abilities has been developed and tested, and the efficiency and necessity of implementing the author's program in the practice of pre-school establishments have been proven. Methodical recommendations for parents, psychologists and employees of pre-school establishments regarding the development of creative abilities in senior preschool children by the means of computer games have been developed. As a result of experimental work, the effectiveness of the proposed program has been proved and the feasibility of its use in pre-school establishments for the children of the senior preschool age has been proved.