Дисертаційне дослідження присвячене актуальній проблемі формування зв’язного мовлення в учнів старших класів допоміжної школи. Вперше проведено комплексне дослідження щодо формування зв’язного мовлення в учнів з інтелектуальними порушеннями старших класів на уроках трудового навчання. Розроблені критерії та рівні сформованості зв’язного мовлення в учнів з інтелектуальними порушеннями, виявлені особливості та труднощі їх формування. Науково обґрунтовано та розроблено зміст і методику корекційної роботи з формування зв’язного мовлення в учнів з інтелектуальними порушеннями старших класів допоміжної школи на уроках трудового навчання.
Dissertation is devoted to the problem of coherent speech formation in senior schoolchildren with intellectual disability of boarding school at the labour education class. This is the first time multicentre study of coherent speech development in senior schoolchildren with intellectual disability of boarding school at the labour education class is held. Criteria developed in the dissertation and the level of coherent speech readiness of schoolchildren with intellectual disability give an opportunity to educe the peculiarities and difficulties of its forming. Scientifically grounded, developed and implemented the subject and the methodology of coherent speech correctional work in senior schoolchildren with intellectual disability of boarding school at the labour education class.