Дисертаційне дослідження присвячене проблемі формування психологічної готовності педагогів закладів загальної середньої освіти до інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами. Проаналізовано стан проблеми у загальній та спеціальній психолого-педагогічній літературі, окреслено сутність поняття «психологічна готовність вчителя до інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами»; обґрунтовано структуру психологічної готовності вчителів до інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами, визначено критерії, показники та рівні її сформованості; розроблено, апробовано та підтверджено ефективність тренінгової програми, спрямованої на фомування психологічної готовності педагогів до інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами; доведено позитивний вплив психологічної готовності вчителя на соціально-психологічний клімат в інклюзивному класі та соціальний статус учнів з особливими освітніми потребами у ньому.
Dissertation is devoted to the problem of formation of psychological readiness of teachers of secondary educational institutions to inclusive education of children with special educational needs. The state of the problem in the general and special psychological and pedagogical literature is analysed, the essence of the concept "psychological readiness of the teacher to inclusive education of children with special educational needs" is determined; the structure of psychological readiness of teachers for inclusive education of children with special educational needs is substantiated, criteria, indicators and levels of its formation are determined; the effectiveness of a training program aimed at forming the psychological readiness of teachers to inclusive education of children with special educational needs has been developed, tested and validated; the positive influence of the teacher's psychological readiness on the social and psychological climate in the inclusive class and the social status of pupils with special educational needs in it have been proved.