Дисертаційна робота присвячена визначенню психологічних передумов віктимної поведінки підлітків з інтелектуальними порушеннями, розробці та апробуванню програми її соціально-психологічної профілактики та корекції. У дисертації теоретично обґрунтовано методику експериментального дослідження віктимної поведінки підлітків з інтелектуальними порушеннями; з’ясовано індивідуально психологічні та соціально-психологічні детермінанти віктимності та віктимної поведінки підлітків з інтелектуальними порушеннями; встановлено, що схильність до певних видів віктимної поведінки залежить від комплексного поєднання певних характерологічних якостей та спрямованості особистості підлітка з інтелектуальними порушеннями; визначено психологічні умови профілактики та корекції причин віктимної поведінки підлітків з інтелектуальними порушеннями; обґрунтовано та експериментально апробовано програму соціально-психологічної профілактики та корекції віктимної поведінки підлітків з інтелектуальними порушеннями.
The dissertation is devoted to the definition of the psychological preconditions of victimal behaviour of mentally retarded adolescents, the development and testing of its social and psychological prevention and correction programme. The author suggested the method of experimental research of victimal behaviour of mentally retarded adolescents; moreover, the researcher empirically established the individual psychological and socio-psychological determinants of victimhood and victimal behaviour in case of intellectual disorders. The scholar determined that the propensity to certain types of victimal behaviour depends on the complex combination of certain characterological traits and the personality orientation of those mentally retarded adolescents. Based on experimental research the author has developed a programme of socio-psychological prevention and correction of victimal behaviour in mentally retarded adolescents. The researcher suggested methodical recommendations for teachers and psychologists regarding the correction of victimal manifestations in adolescents in the conditions of special and inclusive education.