У дисертації досліджено проблему формування музично-сценічних умінь майбутніх учителів музики і хореографії в процесі фахової підготовки. Проаналізоване значення формування музично-сценічних умінь майбутніх учителів музики і хореографії в процесі фахового навчання. Так як уміння є здатністю належним чином виконувати певні дії, то вони передбачають необхідність використання раніше накопиченого особистісного досвіду і певних знань, що є основою умінь. З огляду на це, сформованість у студентів факультетів мистецтв музично-сценічних умінь доцільно розглядати як одну з важливих фахових характеристик сучасного вчителя музичного мистецтва і хореографії.
Наукова новизна і теоретичне значення одержаних результатів дослідження полягає в тому, що вперше: розроблені: компонентна структура, критерії, показники та методична модель музично-сценічних умінь майбутніх учителів музики і хореографії; визначено: функції, комплекс методів і прийомів; наукові підходи та принципи оволодіння майбутніми вчителями музики і хореографії музично-сценічними вміннями; уточнено поняття «формування музично-сценічних умінь майбутніх учителів музики і хореографії в процесі фахової підготовки», розкрито сутність цього поняття; подальший розвиток отримали: методи та засоби комплексної діагностики та рівні сформованості музично-сценічних умінь майбутніх учителів музики і хореографії; розширена теоретико-методологічна основа формування музично-сценічних умінь майбутніх учителів музики і хореографії.
In the dissertation the problem of formation of musical and stage skills of future teachers of music and choreography in the process of professional preparation is researched. The importance of forming musical and stage skills of future music teachers and choreography in the process of professional training is analyzed. Since abilities are the ability to perform certain actions in a proper manner, they require the use of previously accumulated personal experience and certain knowledge that is the basis of abilities. In view of this, the formation of students of faculties of art of musical and stage skills should be considered as one of the important characteristics of a modern teacher of musical art and choreography. The scientific novelty and the theoretical significance of the results of the research is that for the first time: developed: component structure, criteria, indicators and methodical model of musical and stage skills of future music teachers and choreographers; defined: functions, complex of methods and techniques; scientific approaches and principles of mastering by future teachers of music and choreography musical-stage skills; the concept of "the formation of musical and stage skills of future teachers of music and choreography in the process of professional training" is clarified, the essence of this concept is revealed; further developed: methods and means of complex diagnostics and the level of formation of musical-stage skills of future teachers of music and choreography; An expanded
theoretical and methodological basis for the formation of musical and stage skills of
future music teachers and choreographers.