Статтю присвячено висвітленню психологічних особливостей формування та функціонування
організаційної культури військової організації, її впливу на мотивацію бойової діяльності
військовослужбовців. Застосовані методи аналізу, синтезу, порівняння та систематизації
наукових джерел для визначення сутності основних понять дослідження, узагальнення
теоретичних підходів до проблеми мотивації військовослужбовців. На підставі аналізу
сучасних теорій ділових культур виокремлено основні їх характеристики та обґрунтовано
модель формування мотивації досягнення цілей організації. Визначено систему факторів
функціонування організаційної культури військових організацій, на рівні функціонального
середовища, організаційному та особистісному, що визначальним чином впливають на рівень
професійної мотивації військовослужбовців. Презентовано авторське розуміння поняття
організаційної культури, як сукупності норм, неусвідомлюваних переконань, стандартних
процедур, стратегій та способів поведінки, які є спільними для великих груп людей у межах
окремої організації. Встановлено, що поведінковими детермінантами в організації, які
визначають тип організаційної культури і, як наслідок напрям та рівень поведінкової
активності персоналу є: постать лідера й управлінський стиль керівника; набутий актуальний
колективний досвід, який закріплений у звичаях, традиціях, ритуалах, доктринах,
організаційних структурах; позитивний психологічний клімат, схвалення та підтримка колег,
авторитетів; загальний контекст, місце організації в глобальному вимірі, залученість до
розв’язання значущих суспільних проблем. Дослідження організаційної культури як чинника
професійної мотивації військовослужбовців дало можливість встановити організаційний
вплив на формування та активність поведінки військовослужбовців як визначальний.
Визначена характеристика притаманної військовим організаціям ділової культури вказує на
досить високий потенціал формування належного рівня професійної мотивації
військовослужбовців. Водночас вона має широкий простір для вдосконалення шляхом
формування (запозичення) кращих управлінських та професійних практик.
The article considers the psychological features of the formation and functioning the organizational
culture of a military structure, its influence on the motivation of military personnel combat activities.
Applying theoretical methods of analysis, synthesis, comparison and systematization of scientific
sources to determine the essence of the main concepts of research, generalization of theoretical
approaches to the problem of motivation of military personnel, based on the analysis of modern
theories of business cultures, their main characteristics were singled out and the model of motivation
formation to achieve organizational goals was substantiated. The system of factors of functioning the
organizational culture of military organizations, at the level of the functional environment, both
organizational and personal, which decisively affect the level of professional motivation of military
personnel, is determined. It was established that the behavioral determinants in the organization that
define the type of organizational culture and, as a result, the direction and level of behavioral activity
of the staff are the leader’s personality and their managerial style; acquired actual collective
experience, which is enshrined in customs, traditions, rituals, doctrines, organizational structures;
positive psychological climate, approval and support from colleagues, authorities; the general
context, the place of the organization in the global dimension, involvement in solving significant
social problems. The study of organizational culture as a factor in the professional motivation of
military personnel made it possible to establish the organizational influence on the formation and
activity of military personnel’s behavior as a determining factor. The defined characteristics of the
business culture inherent in military organizations indicate a fairly high potential for the formation of
an appropriate level of professional motivation of military personnel. At the same time, it has a wide
scope for improvement through the formation (borrowing) of best management and professional
practices.