У дисертації вперше визначені і досліджені рівні (достатній, середній,
низький, дуже низький) сформованості елементарних математичних уявлень у
дітей із помірним і тяжким ступенем інтелектуального порушення (ПТСІП).
Подано характеристику типів засвоєння елементарних математичних уявлень
дітьми з ПТСІП (пасивно-позитивний; пасивно-негативний; ситуативний
(пасивно-активний); відтворювально-активний; відтворювально-пасивний).
Визначено та охарактеризовано критерії (психолого-пізнавальноповедінковий, когнітивно-змістовий), показники і змістове наповнення
методик психолого-педагогічного вивчення сформованості елементарних
математичних уявлень у дітей із ПТСІП із урахуванням психологічних
компонентів засвоєння знань. Розроблено та апробовано спеціальну методику
формування елементарних математичних уявлень у дітей із ПТСІП.
Уточнено етапи (соціально-побутовий, мотиваційно-емоційний,
навчально-змістовий) корекційно-розвивальної роботи з формування
елементарних математичних уявлень у дітей із ПТСІП. Подальшого розвитку
набули методи та прийоми розвитку дітей із ПТСІП.
In the thesis, for the first time, we identified and investigated the levels
(sufficient, medium, low, very low) of elementary mathematical concepts maturity in
children with moderate and severe intellectual impairment. We have described the
types (passive-and-positive, passive-and-negative, situational (passive-and-active),
reproductive-and-active, reproductive-and-passive) of mastering elementary
mathematical concepts in children with moderate and severe intellectual impairment.
We also defined and characterized the criteria (psychological, cognitive, and
behavioral; cognitive and meaningful), indicators and substantive content of the
methods of psychological and pedagogical study of the elementary mathematical
concepts maturity in children with moderate and severe intellectual impairment in
terms of psychological components of mastering knowledge. We have developed and
tested a special technique for the formation of elementary mathematical concepts in
children with moderate and severe intellectual impairment.
We have specified the stages (social; motivational and emotional;
educational and meaningful) of correctional and developmental work on the
formation of elementary mathematical concepts in children with moderate and severe
intellectual impairment. We have also developed methods and techniques for the
development of children with moderate and severe intellectual impairment.