Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що вперше:
– запропоновано концептуальний поліпарадигмальний підхід до діагностики та корекції мовленнєвого розвитку учнів початкових класів із дисграфією в умовах закладу загальної середньої освіти;
– комплексно проаналізовано проблему порушень мовленнєвого розвитку дітей із дисграфією, що сприяє розв’язанню фундаментальних педагогічних питань спеціальної, а також інклюзивної освіти;
– обґрунтовано структурно-функціональну модель, яка містить психосенсомоторний, мотиваційно-потребнісний, мовленнєво-когнітивний та діяльнісно-результативний компоненти, що служать підґрунтям для визначення критеріїв та показників сформованості мовленнєвого розвитку учнів початкових класів із дисграфією;
– розроблено, теоретично обґрунтовано й апробовано комплексну діагностику мовленнєвого розвитку учнів початкових класів із дисграфією;
– здійснено системне комплексне вивчення мовленнєвого розвитку учнів початкових класів із дисграфією та визначено особливості його структурних складників;
– схарактеризовано рівні сформованості структурних складників мовленнєвого розвитку дітей із дисграфією за визначеними критеріями та показниками;
– емпірично виокремлено й схарактеризовано типи мовленнєвого розвитку учнів початкових класів із дисграфією (прогностично-інертний: перцептивнодефіцитарний, тотально-дефіцитарний, мовно-фрагментарний; прогностичнопродуктивний: діяльнісно-дефіцитарний, мовно-дефіцитарний, спонукальнодефіцитарний);
– розроблено систему комплексної діагностики та корекції мовленнєвого розвитку означеної категорії дітей; поглиблено та уточнено: поняття «мовленнєвий розвиток», «порушення
The scientific novelty of the results obtained lies in the fact that for the first time: conceptual polyparadigmal approach to the diagnosis and correction of speech development of primary school students with dysgraphy in the conditions of a school education institution is proposed;
• the problem of speech development disorders in children with dysgraphy is comprehensively analyzed, which contributes to solving fundamental pedagogical issues of special and inclusive education;
• the structural and functional model containing psychosensomotor, motivationalneed, speech-cognitive and activity-effective components that serve as the basis for determining the criteria and indicators of the formation of speech development of primary school students with dysgraphy is substantiated;
• a comprehensive diagnosis of speech development of primary school students with dysgraphy has been developed, theoretically justified and tested;
• a systematic comprehensive study of the speech development of primary school students with dysgraphy was carried out and the features of its structural components were determined;
• the levels of formation of structural components of speech development of children with dysgraphy according to certain criteria and indicators are characterized;
• empirically identified and characterized the types of speech development of Primary School students with dysgraphy (prognostic-inert: perceptual-deficient, totaldeficient, language-fragmented; prognostic-productive: activity-deficient, languagedeficient, incentive-deficient);
• a system of comprehensive diagnostics and correction of speech development of this category of children has been developed;
• in-depth and clarified the concept of «speech development», «speech development disorders», «dysgraphy»; provisions on the structure and symptoms of psychomotor development in children with dysgraphy; information about the psychomotor and speech development of this category of children; means, forms of 10 organization and provision of diagnostics and correction of speech development of primary school students with dysgraphy;
• further development was acquired by methodological approaches to the study of speech development of children with dysgraphy; diagnostic tools for studying the structural components of speech development of this category of children.