Дисертаційна робота присвячена проблемі реалізації принципу наступності у навчанні природознавства і фізики в закладах середньої освіти ІІ ступеня. У дисертаційному дослідженні виконано аналіз наукових, психолого-педагогічних та методичних праць, на основі яких розкрито суть поняття принципу наступності у навчанні, визначені основні протиріччя і проблеми, що виникають на шляху реалізації принципу наступності у навчанні фізики в закладах середньої освіти ІІ ступеня, сформульовано висновки щодо необхідності впровадження принципу наступності у навчанні природознавства та фізики для забезпечення цілісності безперервної освіти.
The thesis is dedicated to the problem of implementing the principle of continuity in teaching of environmental science and physics in institutions of secondary education of the II degree. The thesis analyzes the scientific, psychological, pedagogical and methodological works, on the basis of which the essence of the concept of the principle of continuity in teaching is revealed, the main problems and contradictions arising on the way of implementing the principle of continuity of teaching environmental science and physics in secondary education institutions of the II degree are revealed, conclusions are formulated regarding the need to implement the principle of continuity in teaching environmental science and physics to ensure the integrity and continuity of education.