У даному дисертаційному дослідженні була здійснена концептуалізація мовних репрезентацій постмодерної філософії освіти як рефлексивних практик множинних постмодерних суспільних трансформацій. Такі мовні репрезентації є результатом синтезу здобутків постнекласичного наукового дискурсу, постіндустріальної економіки і постмодерної культури. Такий синтез є досвідом трансгресії – епістемологічної, культурної, комунікативної, яка супроводжує, зокрема, входження вітчизняної системи освіти в європейський та світовий освітні простори. Сформульовано рекомендації, які мають значення для розвитку теорії освіти і удосконалення освітніх практик.
In this dissertation research the conceptualization of linguistic representations of postmodern philosophy of education as reflective practices of multiple postmodern social transformations was carried out. Such linguistic representations are the result of a synthesis of the achievements of post-non-classical scientific discourse, post-industrial economics and postmodern culture. Such a synthesis is an experience of transgression – epistemological, cultural, communicative, which accompanies, in particular, the entry of the domestic education system into the European and world educational space. Recommendations that are important for the development of educational theory and improvement of educational practices are formulated.