Дисертацію присвячено теоретико-експериментальному дослідженню проблеми формування творчої педагогічної позиції майбутніх учителів образотворчого мистецтва. Ґрунтуючись на розумінні творчої педагогічної позиції учителя-вихователя як фундаментальної науково-педагогічної категорії, що являє собою складну інтегративну професійну характеристику особистості педагога та детермінує високопродуктивну педагогічну працю, було визначено її сутність та зміст у контексті професійно-педагогічної діяльності майбутнього вчителя образотворчого мистецтва. У дослідженні поняття «творча педагогічна позиція майбутнього вчителя образотворчого мистецтва» потрактовується як складне інтегративне динамічне особистісно-професійне новоутворення майбутнього вчителя образотворчого мистецтва аксіологічного характеру, що зумовлює успішність професіоналізації його особистості, сприяє набуттю актуальних художньо-педагогічних компетенцій, забезпечує ефективність навчально-творчої діяльності студента та відображає його сформовану систему творчих ставлень до художньо-педагогічних явищ, до учнів, до себе та інших уб’єктів педагогічного процесу в єдності ціннісно-мотиваційних, змістово-когнітивних, творчо-операційних, особистісно-рефлексивних аспектів.
The thesis research is dedicated to theoretical and experimental study of the issue of shaping the future Fine Arts teacher’s creative pedagogical position. Referring to understanding the teacher’s creative pedagogical position as the fundamental science and pedagogical category that represents a teacher’s complex integrative professional characteristics determining the highly efficient pedagogical work, an attempt of defining its content and essence within the context of the future Fine Arts teacher’s occupational activity was implemented. That enabled our treating the notion of the future Fine Arts teacher’s creative pedagogical position as a complex axiological-inherent integrative dynamic personalised occupational innovation of the future Fine Arts teacher’s creative pedagogical position; this, in its turn, presupposes the effectiveness of the teacher’s personal professionalization, contributes to obtaining instant artistic and teaching competences, facilitates the productivity of the students’ training and artistic activity and reflects their determined creativity system towards the artistic and pedagogical phenomena, as well as to their learners, to themselves and to other teaching process individuals within the unity of value and motivational, content and cognitive, creativity and operational, personalised and reflexive aspects.