Розглядаються взаємозв’язки між освітою та мас-медіа в сучасному суспільстві та досліджується роль, яку має відігравати професійна підготовка у формуванні медіаграмотності майбутніх вчителів суспільних предметів, необхідних для ХХІ століття. Розкривається структура і зміст професійної підготовки студентів педагогічного закладу вищої освіти як системного явища. Досліджено категорії сучасної грамотності, такі як медіаграмотність, критична медіаграмотність та медіакомпетентність. Інтерпретації медіаграмотності та медіакомпетентності розглядаються з особливим акцентом на чинній європейській та українській нормативній базі зокрема.Окрім медіакомпетентності, наголошується на необхідності включити більш широкий і глибокий аналіз соціального використання, ставлення та цінностей, пов’язаних із новими медіаінструментами, медіатекстами та практиками професійної підготовки майбутніх вчителів суспільних предметів на історичному факультеті Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова.
Rozważono relacje między edukacją a mass media we współczesnym społeczeństwie i zbadano rolę, jaką powinno odgrywać szkolenie zawodowe w kształtowaniu umiejętności medialnych przyszłych nauczycieli przedmiotów społecznych niezbędnych w XXI wieku. Ujawniono strukturę i treść kształcenia zawodowego studentów pedagogicznych jednostek szkolnictwa wyższego jako zjawiska systemowego. Zbadano kategorie współczesnej pisemności, takie jak umiejętność korzystania z mediów, umiejętność korzystania z mediów krytycznych i kompetencja medialna. Interpretacje umiejętności korzystania z mediów i kompetencji medialnej są rozpatrywane ze szczególnym uwzględnieniem obowiązujących europejskich, a w szczególności ukraińskich ram normatywnych. Oprócz kompetencji medialnej istnieje potrzeba włączenia szerszej i głębszej analizy wykorzystania społecznego, postaw i wartości związanych
z nowymi narzędziami medialnymi, tekstami medialnymi i praktykami przygotowania zawodowego przyszłych nauczycieli przedmiotów społecznych na Wydziale Historycznym Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego imienia M.P. Drahomanowa.
The interrelationships between education and mass media in modern society are considered and the role that professional training should play in the formation of media literacy of future teachers of social subjects necessary for the XXI century is investigated. The structure and content of professional training of students of a pedagogical institution
of higher education as a systemic phenomenon are revealed. Categories of modern literacy, such as media literacy, critical media literacy and media competence, have been studied. Interpretations of media literacy and media competence are considered with special emphasis on the current European and in particular Ukrainian regulatory framework. In addition to media competence, the need to include a broader and deeper analysis of social use, attitudes and values related to new media tools, media texts and training practices for future teachers of public subjects at the Faculty of History of the National Pedagogical Dragomanov University.