Якісна професійна підготовка у закладах вищої медичної освіти є базовою складовою формування компетентного,
конкурентоспроможного фахівця, здатного професійно надавати медичні послуги населенню. Глобалізаційні виклики,
зокрема й ті, що пов’язані з пандемією COVID-19, ставлять якісно нові вимоги професійної підготовки майбутніх
лікарів і потребують комплексних досліджень. Наразі системні дослідження особливостей структури, стратегій
та принципів організації системи вищої медичної освіти Франції у контексті її порівняльного аналізу з системою
медичної освіти в Україні не проводилися.
Метою роботи є дослідження систем вищої медичної освіти на основі аналізу та узагальнення досвіду Франції.
Для виконання поставлених завдань було використано теоретичні та емпіричні методи наукових досліджень, а саме:
метод системного аналізу, порівняння та узагальнення для теоретичного обґрунтування підходів до організації сис-
теми навчання майбутніх лікарів; бібліосемантичний метод – для вивчення наукової літератури, нормативних доку-
ментів, законодавчих актів з питань організації системи навчання Франції; емпіричні методи – бесіди зі студентами,
інтернами та викладачами закладів вищої медичної освіти Франції, аналіз типових програм та методик організації
освітнього процесу.
Отже, чинна система медичної освіти у Франції є досить вдалим результатом багатовікової еволюції і на почат-
ку ХХI сторіччя складається з трьох тісно взаємопов’язаних циклів: першого трирічного – “загальне навчання”; дру-
гого трирічного – “поглиблене навчання”, третього циклу тривалістю 3-5 років – “спеціалізоване навчання”.
Важливим мотиваційним елементом цієї системи є законодавче положення, яке встановлює пряму залежність
майбутньої фахової кар’єри (місця роботи, позиції, медичної спеціалізації від персонального рейтингу в Національних
рейтингових іспитах – ECN, які є комп’ютеризованими і об’єктивними.
The relevance of the problem. High-quality professional training in higher medical institutions is the basic component
of the formation of a competitive specialist who is able to professionally provide medical services to the population. Globalization
challenges, including those associated with the COVID-19 pandemic, pose qualitatively new requirements for the professional
training of future doctors, their value and moral qualities.
The purpose of the work is to study the systems of higher medical education based on the analysis and generalization
of the French experience.
Research methodology. To accomplish the tasks set, theoretical and empirical methods of scientific research were used,
namely: the method of system analysis, comparison and generalization for the theoretical substantiation of approaches to
the organization of the training system for future doctors; bibliosemantic method – for the study of scientific literature, normative
documents, legislative acts on the organization of the French education system; empirical methods – conversations with
students, interns and teachers of higher medical education in France, analysis of standard programs and methods of organizing
the educational process.
Results. According to scientific research, so far no systematic studies of the structure, strategies and principles of the organization
of the French higher education system in the context of its comparative analysis with the medical education system in
Ukraine have been conducted.
The current system of medical education in France is a very successful result of centuries of evolution and at the beginning
of the XXI century consists of three closely interrelated cycles: the first three-year – “general education”; the second threeyear
– “advanced training”, the third cycle lasting 3-5 years – “specialized training”.
An important motivating element of this system is the legislation, which establishes the direct dependence of future professional
careers (jobs, positions, medical specialization on personal rating in the National Rating Examinations – ECN, which
are computerized and objective.