У статті подається сутнісна характеристика поняття «громадянська солідарність», феномен котрої аналізу-
ється як один із основних компонентів утворення та консолідації українського громадянського суспільства. Розгля-
даються її змістові складові – «громадянськість» та «солідаризм». Аналізується джерельна база та результати
досліджень українських та зарубіжних науковців щодо досліджуваної проблематики. Зовнішня військова агресія про-
ти Української держави тригерить питання солідарності на усіх її рівнях, з огляду на це першочерговим завданням
держави стає якісна громадянська освіта її громадян. Особлива увага у публікації приділяється процесу формування
громадянської солідарності майбутніх учителів, як рушійної сили цивілізаційно-аксіологічних змін українського соціу-
му. У статті схарактеризовано основні аспекти та особливості сучасного освітнього простору України. Визначено,
що у контексті дослідження важливим елементом є аналіз трьох універсальних компетентностей – громадянської,
культурної та соціальної. Виокремлюються актуальні вимоги, які ставляться до вчителя нової формації, у контек-
сті його громадянської культури, як елементу професійної компетентності. Громадянська солідарність майбутніх
учителів як актуалітет сучасного освітнього процесу трактується через особистісні характеристики майбутнього
педагога, які є свідомими та вольовими, і обов’язково включають себе модерну самоідентифікацію індивіда у суспіль-
стві та особистісну інтеграцію в нього. Акцентується увага на тому, що підготовка майбутніх учителів закладами
фахової передвищої освіти та закладами вищої освіти окрім професійних якостей педагога повинна формувати у май-
бутніх педагогів здатність ефективно і усвідомлено взаємодіяти з державою та іншими членами суспільства; брати
участь у політичному житті країни; бути юридично обізнаними.
The purpose of this article is to provide an essential description of the concept of «civil solidarity», the phenomenon of which
is analyzed as one of the main components of the formation and consolidation of Ukrainian civil society. Its content components
– «citizenship» and «solidarism» are considered. The author analyzes the source base and research results of Ukrainian
and foreign scientists regarding the researched issues. In light of external military aggression against Ukraine, triggers the issue
of solidarity at all its levels, in view of this, high-quality civic education of its citizens becomes the major task of the state.
The publication pays special attention to the process of forming civil solidarity of future teachers, as the true driving force
of civilizational and axiological changes in Ukrainian society. The main aspects and features of the modern educational space
of Ukraine are characterized. It was determined that in the context of the research, an important element is the analysis of three
universal competencies – civic, cultural and social. Current requirements for the teacher of the new formation, in the context
of his civic culture, as an element of professional competence are highlighted. In the author`s view, сivic solidarity of future
teachers, as a relevance of the modern educational process, is interpreted through the personal characteristics of the teacher,
which are conscious and willful, and necessarily include the modern self-identification of the individual in society and personal
integration into it. Emphasis is placed on the fact that, the professional training of the prospect teachers by institutions of professional
preliminary education and Higher education institutions should form in future teachers the ability to interact effectively
and consciously with the state and other members of society; participate in the political life of the country; be legally aware.