Виховання громадянина-патріота України наразі є одним з найпріоритетніших завдань, які постають перед
закладами освіти всіх рівнів. Починаючи з дошкільного віку, слід формувати любов підростаючого покоління до Бать-
ківщини та рідного краю, шанобливе ставлення до національних надбань Українського народу, традицій та звичаїв,
історичного минулого, виховувати гордість та бажання наслідувати мужність борців за свободу та незалежність
України, як з історичного минулого, так і захисників, які сьогодні відстоюють суверенітет та територіальну ціліс-
ність держави. Акцентувати увагу на формування у них основних людських якостей як духовність, моральність, емпа-
тійність, сила волі тощо. Досягненню наміченої цілі сприяє використання в закладах освіти музейної педагогіки.
Музейну педагогіку трактують як наукову дисципліну та галузь діяльності.
Ми, у своїй публікації, розглядаємо питання музейної педагогіки як галузі діяльності, що трактується як передача
культурного досвіду через педагогічний процес, на основі міждисциплінарного та поліхудожнього підходу, що здійсню-
ється в умовах музейного середовища. Подаємо кількісний та якісний склад музеїв при навчальних закладах, які знахо-
дяться у сфері управління Міністерства освіти і науки України Закарпатської області, виділивши ті, яким присвоєно
звання «Зразковий музей». Особливу увагу акцентуємо на музеях та музейних осередках, які є в закладах дошкільної
освіти краю.
З метою здійснення аналізу стану використання музейної педагогіки в Закарпатській області, нами було здійснене
опитування серед педагогів закладів дошкільної освіти Закарпаття. Опитуванням були охоплені усі регіони краю,
включаючи міські та сільські дошкільні заклади. Нас цікавило використання потенціалу музейної педагогіки та питан-
ня реалізації її можливостей в музеях краю та музеях або міні-музеях при закладах дошкільної освіти. Результати
даного опитування висвітлені на сторінках даної публікації.
Educating a patriotic Ukrainian citizen is now one of the higher-priority tasks facing educational institutions of all levels.
Starting with preschool age, it is necessary to form the love of the younger generation for the Motherland and native place,
a respectful attitude to the national heritage of the Ukrainian people, traditions and customs, and the historical past, to cultivate
pride and a desire to imitate the courage of the fighters for the freedom and independence of Ukraine, both from the historical
past and defenders who today defend the sovereignty and territorial integrity of the state; to emphasize the formation of their
basic human qualities, such as spirituality, morality, empathy, willpower, etc. In our opinion, the use of museum education in
educational institutions contributes to the achievement of the intended goal.
Museum education is interpreted as a scientific discipline and field of activity.
In our publication, we consider the issue of museum education as a field of activity, which is interpreted as the transfer
of cultural experience through the pedagogical process, based on an interdisciplinary and poly-artistic approach, carried out
within a museum environment. We present the quantitative and qualitative composition of museums at educational institutions
governed by the Department Ministry of Education and Science of Ukraine in Zakarpattia Oblast, highlighting those awarded
the title "Exemplary Museum". We draw special attention to museums and museum centers located in preschool education
institutions in the region.
To analyze the use of museum education in Zakarpattia Oblast, a survey among teachers of preschool education institutions
of Zakarpattia was conducted. All regions of the area, including urban and rural preschool institutions, were covered by
the survey. We were interested in the use of the potential of museum education and the issue of implementing its possibilities in
museums in the area and museums or mini-museums at preschool education institutions. The results of this survey are covered
in this publication.