Стаття присвячена упровадженню освітнього туризму у освіту Української народної республіки та української
держави гетьмана П. Скоропадського в 1917-1918 рр. Стаття підготовлена за результатами архівного пошуку
в фондах Центрального державного архіву вищих органів влади України. Висвітлено процес спроби утворення пер-
шого спеціального освітянського підрозділу, діяльність якого була направлена на розвиток екскурсій серед учнівської
молоді екскурсійного відділу департаменту позашкільної освіти та дошкільного виховання міністерства освіти. Про-
аналізовано діяльність цього підрозділу, встановлено його кадровий склад, визначено науковців та педагогів-практи-
ків, які залучалися до розробки методики проведення екскурсій у вказаний період. Показано процес еволюції підрозді-
лу – від запровадження окремих посад фахівців з екскурсій до створення спеціального відділу в складі департаменту.
Визначено основні напрями роботи екскурсійного відділу – збір інформації про стан екскурсійної роботи на місцях
та екскурсійні природні та історичні об’єкти (через спеціальну анкету), розробка екскурсійних маршрутів та програм
для учнівської молоді та дорослих, підготовка путівників та порадників для організації та проведення екскурсійної
роботи, створення екскурсійної бази (притулку) в Києві, підготовка кадрів керівників екскурсій. Встановлено підхо-
ди до класифікації освітніх екскурсій, Визначено основні проблеми, з якими стикався розвиток освітнього туризму
в Україні в цей період. Висвітлено суперечності в створенні екскурсійного відділу та незавершеність цього процесу.
Показано активну позицію Міністерства в цілому та департаменту позашкільної освіти та дошкільного виховання
щодо упровадження екскурсій у освітній процес. Висвітлено діяльність міністерства та його підрозділів з надання
допомоги в організації та проведенні екскурсій учнів шкіл та гімназій, зокрема до Києва та Канева. Встановлено, що
не зважаючи на труднощі військового періоду, в ряді навчальних закладів екскурсії за підтримки Міністерства було
упроваджено до освітнього процесу.
The article is devoted to the introduction of educational tourism in the education of the Ukrainian People's Republic
and Ukrainian state of Pavlo Skoropadsky in 1917-1918. The article was prepared based on the results of archival search in
the funds of the Central State Archives of the highest authorities of Ukraine. The process of attempting to create the first special
educational unit, whose activities were aimed at the development of excursions among students of the excursion department –
the department of extracurricular education and preschool education of the Ministry of Education. The activities of this unit are analyzed, its staff is established, scientists and practicing teachers who were involved in the development of methods of conducting
excursions during this period are identified. The process of evolution of the unit is shown – from the introduction of separate
positions of excursion specialists to the creation of a special division within the department. The main directions of work
of the excursion department are defined – collection of information on the state of excursion work in the field and excursion
natural and historical objects (through a special questionnaire), development of excursion routes and programs for students
and adults, preparation of guides and advisers for organizing and conducting excursion work, creation of an excursion base
(shelter) in Kyiv, training of excursion leaders. Approaches to the classification of educational excursions have been established.
The active position of the Ministry as a whole and the Department of Extracurricular Education and Preschool Education
on the introduction of excursions in the educational process is shown. The activities of the Ministry and its units to assist
in organizing and conducting excursions of students of schools and gymnasiums, in particular to Kyiv and Kanev, are covered.
The main problems faced by the development of educational tourism in Ukraine during this period have been identified. It is
established that despite the difficulties of the war period, in a number of educational institutions excursions with the support
of the Ministry were introduced into the educational process.