The educational process of modern universities nowadays depends on computer technologies, which possess a large
educational potential for professional studying and foreign language learning in particular. A brief overview of some modern
Internet technologies is given in the paper as well as their implementation in foreign language teaching is considered. Based
on the scientific studies of the theory of professional education the paper specifies the relevance of effective foreign language
training and the development of professional language competencies. Modern teaching aids and technologies significantly
change the functions of the teacher from mentoring to assisting and supporting interactive learning.
Foreign language acquisition is closely connected with the student’s ability to develop critical thinking, which stages are
referred to in the paper. Active learning depends on the development of critical thinking and motivation. Computer-assisted
education including interactive tasks, exercises, games, or quests in foreign language teaching is one of the ways to support
active learning. Distance learning demonstrates that educational goals are highly dependent on students’ needs as consumers
of educational services.
The Internet technologies in teaching foreign languages, discussed in the work, include learning platforms, messengers,
and topic-based resources. These electronic means of education help to develop students' studying and self-studying abilities,
and increase their motivation. Computer technologies support live and textual communication. Such types of foreign language
communication as chats, blogs, emails, messengers, wikis, and mailing lists are described in the paper.
The paper underlines the main requirements for professional language learners, which would support him in further career
development. The computer-mediated and traditional methods of foreign language teaching should assist in creating favorable
learning conditions, developing language skills, and motivating the students to study a professional foreign language.
Навчальний процес у сучасних університетах сьогодні залежить від комп’ютерних технологій, які мають великий
потенціал для професійного навчання та вивчення іноземних мов. У статті наведено короткий огляд деяких сучасних
Інтернет-технологій, а також розглянуто їх застосування у викладанні іноземних мов. На основі наукових досліджень
теорії професійної освіти вказано на актуальність ефективної іноземної мовної підготовки та розвитку професійної
мовної компетентності. Зазначено, що сучасні засоби навчання та технології суттєво змінюють функції викладача
від наставництва до допомоги та підтримки в інтерактивному навчанні.
Оволодіння іноземною мовою тісно пов’язане зі здатністю студента розвивати критичне мислення, про етапи
якого йдеться в роботі. Активне навчання залежить від розвитку критичного мислення та мотивації, одним із
способів підтримки якого є комп’ютерне навчання, що включає інтерактивні завдання, вправи, ігри, квести у навчанні іноземної мови. Дистанційне навчання демонструє значну залежність освітніх цілей від потреб студентів як
споживачів освітніх послуг.
До розглянутих у роботі Інтернет-технологій у викладанні іноземних мов належать навчальні платформи,
месенджери та тематичні ресурси. Ці електронні засоби навчання сприяють розвитку здібностей студентів до
навчання і самостійного навчання, підвищують їх мотивацію. Комп'ютерні технології підтримують усне й письмове
спілкування. У статті описано такі види іншомовного спілкування, як чати, блоги, електронні листи, месенджери,
вікі, списки розсилки.
У роботі підкреслено основні вимоги до професійного вивчення мови, які сприятимуть спеціалісту в подальшому
розвитку кар’єри. Комп’ютерно-опосередковані та традиційні методи навчання іноземної мови мають сприяти
створенню умов для навчання, розвитку мовленнєвих навичок, та мотивації студентів до професійного вивчення
іноземної мови.