У статті представлено аналіз проблеми формування мовної особистості учнів основної школи засобами україн-
ського фольклору. Проаналізовано позиції вітчизняних та зарубіжних учених щодо особливостей формування мовлен-
нєвих умінь і навичок школярів. Визначено сутність та якісні характеристики дефініції «мовна особистість», окрес-
лено шляхи її формування в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти. На основі аналізу наукових джерел
виділено компоненти мовної особистості: ціннісний, культурологічний та персональний. Зазначено, що ефективним
засобом мовленнєвого розвитку учнів на уроках української мови виступає український фольклор. Представлено диску-
сію українських і зарубіжних науковців щодо особливостей вивчення творів усної народної творчості з учнями закладів
середньої освіти. Констатовано, що вони розглядають фольклор в якості функціонального комунікативного феномена
національної української культури, який втілює народну модель сприйняття мовної картини світу.
Запропоновано методи і прийоми формування мовної особистості школярів на уроках української мови. Серед них –
спостереження за одиницями живого мовлення, відтворення їх школярами, пояснення, організація діалогу, створення
монологічних висловлювань, добір засобів передачі інформації, словникова робота, бесіди українознавчого змісту.
Особливу увагу приділено формуванню в учнів умінь аргументування й доводити особисту думку, виражати гро-
мадянську позицію, редагувати власні і чужі висловлювання, збагачувати їхній зміст національно орієнтованими
одиницями мовлення. Зроблено висновок про те, що формування мовної особистості школярів, їхній інтелектуальний
розвиток значною мірою залежать від систематичного опрацювання на уроках української мови творів українсько-
го фольклору. Перспективним напрямом дослідження порушеної проблеми визначено дослідження шляхів формування
мовної особистості школярів засобами інноваційних освітніх технологій.
The educational process of modern universities nowadays depends on computer technologies, which possess a large
educational potential for professional studying and foreign language learning in particular. A brief overview of some modern
Internet technologies is given in the paper as well as their implementation in foreign language teaching is considered. Based
on the scientific studies of the theory of professional education the paper specifies the relevance of effective foreign language
training and the development of professional language competencies. Modern teaching aids and technologies significantly
change the functions of the teacher from mentoring to assisting and supporting interactive learning.
Foreign language acquisition is closely connected with the student’s ability to develop critical thinking, which stages are
referred to in the paper. Active learning depends on the development of critical thinking and motivation. Computer-assisted
education including interactive tasks, exercises, games, or quests in foreign language teaching is one of the ways to support
active learning. Distance learning demonstrates that educational goals are highly dependent on students’ needs as consumers
of educational services.
The Internet technologies in teaching foreign languages, discussed in the work, include learning platforms, messengers,
and topic-based resources. These electronic means of education help to develop students' studying and self-studying abilities,
and increase their motivation. Computer technologies support live and textual communication. Such types of foreign language
communication as chats, blogs, emails, messengers, wikis, and mailing lists are described in the paper.
The paper underlines the main requirements for professional language learners, which would support him in further career
development. The computer-mediated and traditional methods of foreign language teaching should assist in creating favorable
learning conditions, developing language skills, and motivating the students to study a professional foreign language.