У статті розглянуті важливі моменти педагогічної підтримки дошкільників із мовленнєвими порушеннями
в інклюзивних умовах закладу дошкільної освіти. Інклюзивна освіта, започаткована в Україні, є однією з тих концеп-
цій, яка вимагає зміни усталених уявлень, що формувалися протягом багатьох десятиліть в усіх учасників системи
освіти. Розгляд освіти через призму військових дій означає зміну уявлень про інклюзію, де центральною проблемою
є дитина і перехід до розуміння того, що змін потребує сама система освіти, в тому числі і дошкільна. Для дитини
з порушеннями мовлення важливою є педагогічна підтримка з урахуванням індивідуальних освітніх потреб, зумовлених
біологічними чи соціальними причинами, або поєднанням негативного впливу середовища з органічними ураженнями.
Як зазначають дослідники, саме урахування індивідуальних психофізичних можливостей дітей забезпечує оптимальну
динаміку розвитку мовленнєвої діяльності, передбачає варіативність використання змісту навчання в інклюзивному
закладі дошкільної освіти. Авторами наголошується про дотримання алгоритму поетапного формування та корекції
як основи розвитку мовленнєвої діяльності на етапі підготовки до школи з урахуванням пізнавальних та мовленнєвих
можливостей дітей старшого дошкільного віку з загальним недорозвиненням мовлення. У науковому доробку подано
визначення «готовності до навчання в школі» та її складові, де комунікативно-мовленнєва готовність є першоосновою
і передбачає оволодіння дитиною фонетичною, лексичною, граматичною, комунікативною, діамонологічною компе-
тенціями. На основі літературних психолого-педагогічних джерел, власного досвіду, визначено сутність загального
недорозвинення мовлення, проаналізовано результати досліджень багатьох науковців щодо формування зв’язного мов-
лення дошкільників із ЗНМ; продемонстровані інноваційні методи та прийоми педагогічної підтримки. Запропоновані
інклюзивні педагогічні технології кооперативного навчання, СМАРТ-технології, мнемотехніки. Це все дало підгрунт-
тя до створення методики педагогічної підтримки.
The article deals with the important points of pedagogical support for preschoolers with speech disorders in the inclusive
conditions of a preschool educational institution. Inclusive education, introduced in Ukraine, is one of those concepts that
requires a change in established ideas that have been formed for many decades in all participants of the education system.
Examining education through the prism of military operations means changing ideas about inclusion, where the central problem
is the child, and moving to the understanding that the education system itself, including preschool, needs changes.
For a child with speech disorders, pedagogical support is important, taking into account individual educational needs caused
by biological or social reasons, or a combination of negative environmental influences with organic lesions. As the researchers
note, it is taking into account the individual psychophysical capabilities of children that ensures the optimal dynamics
of the development of speech activity, predicts the variability of the use of learning content in an inclusive preschool educational
institution. The authors emphasize the observance of the algorithm of step-by-step formation and correction as the basis for the development
of speech activity at the stage of preparation for school, taking into account the cognitive and speech abilities of older
preschool children with general underdevelopment of speech. The scientific work provides a definition of «readiness to study
at school» and its components, where communicative-speech readiness is the primary basis and involves the child's mastery
of phonetic, lexical, grammatical, communicative, diamonological competences.
On the basis of literary psychological and pedagogical sources, own experience, the essence of the general underdevelopment
of speech has been determined, the results of research by many scientists on the formation of coherent speech of preschoolers
with SEN have been analyzed; innovative methods and methods of pedagogical support are demonstrated. Proposed
inclusive pedagogical technologies of cooperative learning, SMART technologies, mnemonics. All this provided the basis for
the creation of pedagogical support methods.