У статті проаналізовано поняття та ціль психологічної підготовки спортсменів, основні питання психологічної підготовки, її планування та вимоги до планування, види, засоби та методи і чинники формування психологічної підготовки, проведено емпіричне дослідження. Нами розглянуті дії та операції для підвищення психічної
стійкості. Мета дослідження – теоретично та емпірично обґрунтувати важливість застосування психологічної підготовки спортсмена під час змагань. Для дослідження обрано такі методи: теоретичний аналіз і узагальнення даних науково-методичної
літератури, використання застосування методу математичної статистики. Дослідження проводилося на базі ДЮСШ №1 міста Новомосковська. В пілотажному експерименті взяли участь 17 дівчат та 4 хлопця у віці від 14 до 16 років. Для вирішення поставлених в роботі завдань використовувався опитувальник «Шкала тривоги Бека», який містить 21 запитання. В ході написання роботи було встановлено, що застосування психологічної підготовки є актуальною темою, яка допомагає покращити спортивний результат та потребує подальшого вдосконалення та вивчення. Розглянуто та обґрунтовано види такої підготовки, методи та засоби, які використовуються в роботі зі спортсменами.
The article analyzes the concept and purpose of psychological training of athletes, the main issues of psychological training, it’s planning and requirements for planning, types, means and methods and factors of the formation of psychological training, an empirical study is conducted. We have considered actions and operations to increase psychological
resilience. The types of such training and methods used in working with athletes are considered and substantiated. The simplest and most accessible method of restoring the athlete's mental capacity is suggestion. The purpose of the study is to theoretically and empirically substantiate the importance of the application of psychological preparation of athletes during competitions. The following methods were chosen for conducting the research: theoretical analysis and generalization of data from scientific and methodical literature, use of the application of the method of mathematical statistics. The research was carried out on the basis of Children's youth sports school No. 1 in the city of Novomoskovsk. 17 girls and 4 boys aged 14 to 16 took part in the aerobatic experiment. The "Beck's Anxiety Scale" questionnaire, which contains 21 questions, was used to solve the tasks set in the work. We checked the statistical significance of the experiment using the non-parametric Pearson r test (p<0.05). During the experiment, we found an increase in anxiety in 15 (71%) subjects, 14 of them girls and 1 boy. In 6 (29%) subjects, the level of anxiety either did not change (1 boy) or, on the contrary, decreased (2 boys and 3 girls).
During our research, we confirmed the opinion of scientists that the anxiety level of athletes increases during competitions.