Встановити залежність щодо впливу занять гирьовим спортом на прояв фізичних якостей школярів 9-11 класів. Дослідження проводилися в Покровсько-багачанському ліцеї Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області. Для розв’язання завдання була сформована група старшокласників, які систематично
займалися у секції з силових видів спорту, а зокрема гирьовим спортом у складі 30 осіб. Вік випробовуваних дорівнював 15-17 рокам, стаж безперервних занять у секціях з гирьового спорту – 0,5 – 1,5 рокам. Представлено педагогічне тестування для визначення рівня спеціальної підготовленності школярів 9-11 класів, які займалися у секціях з гирьового спорту. Викладений в даній публікації матеріал, свідчать, що спеціальна фізична підготовленість школярів 9-11 класів, що тренуються у спортивних секціях загальноосвітніх школах, за більшістю показників відповідають одноліткам, але мають більш покращені показники. У результаті проведеного тестування спеціальної підготовленості з використанням змагальних та спеціально-підготовчих вправ для гирьового спорту виявлено, що показники з кожним роком покращуються у всіх вправах (р<0,05), особливо у ривку гирі 24 кг за 10 хв за два роки (t=7,05; p<0,001). У виконанні вправи поштовху гирь 24 кг на кількість разів за два роки (t=4,79; p<0,001). Виконання вправи з присіданням з гирями 24 кг на кількість разів за весь період тренувань (t=3,66; p<0,001). Показники
станової тяги з гирями 24 кг на кількість разів за весь період склав (t=7,48; p<0,001).
To establish the dependence of the impact of weight training on the manifestation of physical qualities of schoolchildren in grades 9-11. The research was conducted at the Pokrovsky-Bagachan Lyceum of the Khorolsk City Council of the Lubensk District of the Poltava Region. To solve the problem, a group of 30 high school students was formed, who systematically practiced in the strength sports section, and in particular, kettlebell sports. The age of the test subjects was 15-17 years, the experience of continuous training in kettlebell sports sections was 0.5-1.5 years. Pedagogical testing is presented to
determine the level of special preparedness of schoolchildren of grades 9-11, who were engaged in kettlebell sports sections. Exercises were determined that are appropriate to use at these stages of training: jerking a 24 kg kettlebell in 10 minutes; kettlebell push 24 kg in 10 minutes; squats with weights of 24 kg for the number of times; deadlift with weights 24 kg for the number of times. The material presented in this publication shows that the general physical fitness of schoolchildren of grades 9-11, who train in sports sections of secondary schools, corresponds to peers in most indicators, but has more improved indicators. The mentioned facts testify to the slowing down of the processes of deceleration of the physical development of modern children. As a result of testing of special preparedness using competitive and special-preparatory exercises for kettlebell sports, it was found that the indicators improve every year in all exercises (p<0.05), especially in the 24 kg kettlebell jerk in 10 minutes from the 9th to the 10th grade (t=4.00; p<0.001), and from 10th to 11th grade (3.55; p<0.01), but the high increase was in two years (t=7.05; p<0.001). In performing the 24 kg kettlebell push exercise, the number of times was from 9th to 10th grade (t=2.56; p<0.05), and from 10th to 11th grade (2.79; p<0.05), but high the increase was in two years (t=4.79; p<0.001). Performance of
the squat exercise with 24 kg weights increased by the number of times in the age intervals from the 9th to the 10th grade (1.78; p>0.05), from the 10th to the 11th grade (t=2.10; p<0.05) , and for the entire training period (t=3.66; p<0.001). The indicators of
deadlift with 24 kg weights per number of times among schoolchildren significantly increased in the period from the 9th to the 10th grade (t=2.77; p<0.05) from the 10th to the 11th grade (t=3.15; p<0, 01), and for the entire period was (t=7.48; p<0.001).